Saavutettavuus

Tältä sivulta löydät Finnveran verkkosivustojen ja sähköisten asiointipalveluiden saavutettavuusselosteet.

Finnvera.fi-sivuston saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Finnveran verkkosivustoa www.finnvera.fi ja on julkaistu 22.9.2020. Selostetta on päivitetty 17.4.2024. Sivuston saavutettavuuden on arvioinut sivuston tekninen toimittaja ja Finnvera. Arvioinnin apuna on hyödynnetty saavutettavuuden arviointiin tarkoitettuja sovelluksia. 

Sivuston saavutettavuuden tila

Finnvera.fi-sivusto täyttää suurelta osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1). Sivustolla on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka ovat kuvattu tarkemmin alla. Seuraamme ja kehitämme sivuston saavutettavuuden tilaa jatkuvasti.

Sisältö tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia:

  • Viennin maksutavat -sivun maksutapojen vertailu -osio ei ole toteutettu täysin saavutettavalla tavalla. Esimerkiksi linkeiltä puuttuu tekstivastineita. (2.4.4, 2.4.9, 4.1.2)
  • Muutamilla sivuilla on tyhjä säiliöelementti (1.3.1)
  • Joidenkin elementtien tunnukset eivät ole yksilöiviä. Ongelma koskee ikoneita eikä sillä ole vaikutusta sivuston toimintaan. (4.1.1.)
  • Joillakin sivulla otsikkotasojen järjestys voi olla puutteellinen. (1.3.1)
  • Sivustolla on pdf-tiedostoja, jotka eivät täytä saavutettavuusvaatimuksia. Puutteellisia tiedostoja korvataan sitä mukaa, kun niitä saadaan korjattua.  

Sisältö, joka ei kuulu lainsäädännön piirin:

  • toimisto-ohjelmien tiedostot (esim. doc, pdf), jotka on julkaistu ennen 23.9.2018 ja joita ei tarvita asiointiin.
  • videotallenteet, jotka ovat julkaistu ennen 23.9.2020.
  • ulkopuolisten tahojen laatimat tiedostot, jotka eivät ole Finnveran itsensä tuottamia.

Anna palautetta saavutettavuudesta

Huomasitko sivustollamme saavutettavuuspuutteen? Kerro siitä meille lähettämällä viesti osoitteeseen saavutettavuuspalaute(at)finnvera.fi ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi. Vastaamme palautteeseesi 14 päivän sisällä.

Uudistuneen sähköisen asiointipalvelun saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua https://online3.finnvera.fi/CustomerPortal/ ja on laadittu/päivitetty 22.5.2023. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia.

Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntijaorganisaatio.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Täyttää saavutettavuusvaatimukset pienin poikkeamin.

Ei-saavutettava sisältö

Hallittava: Lisätieto-osion käyttäminen näppäimistöllä ei kaikissa resoluutioissa ole mahdollista

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet:
- Toteutusalusta käyttää valmiskomponentteja lisätieto-osioina. Mobiilikäytössä tietyt pitkän lisätietoselosteen sisältävät osiot luovat sivupalkin sisällön katsomista varten. Kyseinen sivupalkki ei ole näppäimistöllä käytettävissä
- Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty: 2.1.1 Näppäimistö
 

Hallittava: Näkyvä kohdistus ei toteudu kaikissa kohdissa

Saavuttamaton sisältö ja sen puutteet:
- Fokuksen väri on sovelluksen siirtymätoiminnoissa (eteen- sekä taaksepäin) liian samankaltainen itse napin kanssa, jolloin fokusta on vaikea havaita. Lisäksi osassa hakemusta osioita fokus ei näy tai on toteutettu eri värein kuin muualla hakemuksessa.
- Saavutettavuusvaatimukset, jotka eivät täyty: 2.4.7 Näkyvä kohdistus

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty asioimaan kanssamme sähköisessä asiointipalvelussamme, otathan meihin yhteyttä puhelimitse 029 460 2580 (arkisin 9.00–16.15), lähettämällä viestin sähköpostitse asiakaspalvelu(at)finnvera.fi tai Lähetä viesti -sivun kautta.

Sähköisen asiointipalvelun saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Finnveran sähköistä asiointipalvelua osoitteessa https://online.finnvera.fi ja on laadittu 22.9.2020. Tämän digipalvelun saavutettavuuden on arvioinut palvelun tekninen toimittaja.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Sähköinen asiointipalvelu ei täytä kriittisiä saavutettavuusvaatimuksia. Asiointipalveluun tehdyn arvioinnin perusteella seuraavien kriittisten vaatimusten korjaaminen nykyiseen palveluun muodostaisi kohtuuttoman rasitteen, kun otetaan huomioon palvelun jäljellä oleva käyttöikä. 

Saavutettavuusvaatimukset tullaan ottamaan huomioon uuden digitaalisen alustan hankinnassa, jota ollaan ottamassa käyttöön arviolta vuoden 2021 loppupuolella. Nykyisiä palveluita siirretään vaiheittain uudelle alustalle.

Digipalvelun ei-saavutettava sisältö (WCAG-kriteerien mukaan)

Seuraava sisältö tai toiminnot eivät ole vielä vaatimusten mukaisia:

- Palvelussa käytetyissä kuvissa ei ole sopivia tekstivastineita. (WCAG 1.1.1)
-  Esitystavassa välittyvä informaatio, rakenne ja suhteet eivät ole saatavilla tekstinä tai avustavien teknologioiden avulla. (1.3.1)
- Kaikki palvelun kautta aukeavat asiakirjat eivät ole saavutettavia. Näiden tekemistä saavutettavaksi jatketaan vuoden 2020 aikana. (1.1.1, 1.3.1, 1.3.2, 2.4.2 3.1.1)
- Kaikilla syöttökentillä ja kontrolleilla ei ole nimilappua tai ohjetta ja nimeä, joka kuvaa sen tarkoituksen. (1.1.1, 2.4.6, 2.5.3, 3.2.4, 3.3.2)
- Oikea lukemisjärjestys ei ole avustavien teknologioiden käytettävissä. (1.3.2)
- Syöttökenttien tarkoitusta ei ole määritelty. (1.3.5)
- Tekstin ja tekstiä esittävien kuvien kontrastisuhde ei ole riittävä. Kuvien tummuuskontrastisuhde viereisiin väreihin ei ole riittävä. (1.4.3, 1.4.11)
- Tekstiä on esitetty kuvina. (1.4.5)
- Palvelu ei mukaudu eri päätelaitteille. (1.4.10)
- Kaikki toiminnallisuudet eivät ole käytettävissä pelkän näppäimistön avulla eikä fokus siirtyy saavutettavasti. (1.4.13, 2.1.1, 2.1.2, 2.4.3, 2.4.7, 3.2.1)
- Palvelu ei tarjoa kaikilla sivuilla mekanismia toistuvien lohkojen ohittamiseen. (2.4.1)
- Sivujen otsikointi on puutteellista. (2.4.2)
- Linkit eivät ole ymmärrettävissä sellaisenaan tai ohjelmallisesti määritellyn linkkikontekstin avulla. (2.4.4)
- Jokaista sivua ei voi paikallistaa vähintään kahdella eri tavalla. (2.4.5)
- Jokaisen sivun ja osan kieltä ei ole määritelty. (3.1.1, 3.1.2)
- Järjestelmä ei indikoi käyttäjän syötteessä olevia virheitä käyttäjälle, eivätkä toimintojen tilasta kertovat viestit ole kuultavissa ruudunlukijan avulla. (3.3.1, 3.3.3 4.1.3)
- Järjestelmä ei suojele merkittävän tiedon muokkaamisen ja poistamisen virheiltä. (3.3.4)
- Käyttöliittymäkomponentin asetuksen tai valinnan muuttaminen aiheuttaa yllättävää kontekstin muutosta. (3.2.2)
Käytetyt komponentit eivät ole saavutettavasti toteutettuja. (4.1.2)

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty asioimaan kanssamme sähköisessä asiointipalvelussamme, otathan meihin yhteyttä puhelimitse 029 460 2580 (arkisin 9.00–16.15), lähettämällä viestin sähköpostitse asiakaspalvelu(at)finnvera.fi tai Lähetä viesti -sivun kautta.

RahoittajaExtranet-sivuston saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Finnveran extranet-sivustoa osoitteessa https://extra.finnvera.fi/ ja on julkaistu 22.9.2020. Saavutettavuuden arviointi perustuu itsearviointiin.

Sivuston saavutettavuuden tila

Extranet-sivusto täyttää lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1). Seuraamme ja kehitämme sivuston saavutettavuuden tilaa jatkuvasti.

Sisältö, joka ei ole vielä saavutettavaa:

- Jatkamme extranetissä 23.9.2018 jälkeen julkaistujen pdf-tiedostojen tekemistä saavutettaviksi vuoden 2021 aikana.

Anna palautetta saavutettavuudesta

Huomasitko sivustolla saavutettavuuspuutteen? Kerro siitä meille lähettämällä viesti osoitteeseen saavutettavuuspalaute(at)finnvera.fi ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi. Vastaamme palautteeseesi 14 päivän sisällä.

Yhteystiedot, palaute ja valvontaviranomainen

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty asioimaan kanssamme verkossa, otathan meihin yhteyttä puhelimitse 029 460 2580 (arkisin 9.00–16.15), lähettämällä viestin sähköpostitse asiakaspalvelu(at)finnvera.fi tai jättämällä yhteydenottopyynnön Lähetä viesti -sivulla.

Palaute

Jos haluat antaa palautetta Finnvera.fi-sivuston, sähköisen asiointipalvelun tai RahoittajatExtranet-sivuston saavutettavuudesta, lähetä meille viesti osoitteeseen saavutettavuuspalaute(at)finnvera.fi. Vastauksessa voi mennä 14 päivää.

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Jaa sivu: