Förutsättningar för att vi kan bevilja exportkredit och växelfinansiering
På den här sidan hittar du frågor och svar om villkoren för att bevilja exportkredit och växelfinansiering.
Exportkreditens storlek är högst 20 miljoner euro.
Det finns inget minimibelopp, men att ordna krediten förutsätter alltid bl.a. att du anlitar en lokal advokatbyrå, och i vissa fall att du skapar en säkerhet samt att en utomstående konsult gör en analys av de sociala konsekvenserna och miljökonsekvenserna. Så det är inte lämpligt för mycket små affärer. Vi uppskattar att de flesta krediter sannolikt kommer att vara över 2 miljoner euro.
Kreditbeloppet är högst 85 procent av värdet för de varor och tjänster som köparen importerar från Finland och tredjeländer inom ramen för den finländska exportörens handelsavtal. Dessutom kan kreditbeloppet omfatta lokala kostnader på upp till 40 eller 50 procent av värdet av de varor och tjänster som importeras från Finland och de tredjeländer som nämns ovan, förutsatt att de ingår i leveransavtalet och att exportören ansvarar för dem.
Förskottsbetalningens andel (minst 15 procent av värdet på de varor och tjänster som importeras från Finland och tredjeländer och som har anknytning till exporthandel) ska betalas till exportören enligt OECD-villkoren och senast innan kredituttaget.
Växelfinansieringens storlek är högst 2 miljoner euro.
Det finns inget minimibelopp, men att ordna finansieringen förutsätter alltid bl.a. att du anlitar en lokal advokatbyrå, så vi uppskattar att de flesta växelfinansieringar sannolikt kommer att vara över 2 miljoner euro.
Finansieringsbeloppet är högst 85 procent av värdet för de varor och tjänster som köparen importerar från Finland och tredjeländer inom ramen för den finländska exportörens handelsavtal.
Förskottsbetalningens andel (minst 15 procent av värdet på de varor och tjänster som importeras från Finland och tredjeländer och som har anknytning till exporthandel) ska betalas till exportören enligt OECD-villkoren, alltså vanligen innan leveransen.
Vi kan bevilja krediter i euro (EUR) och dollar (USD). I fråga om växelfinansiering föredrar vi i regel euro.
Exportkredit och växelfinansiering lämpar sig för kapitalvaruexport (t.ex. maskiner, apparater, produktionslinjer och tjänster i anslutning till dessa), där köparen är slutanvändaren.
Exportkredit till köparen eller växelfinansiering lämpar sig inte för koncernintern handel inom koncernen (försäljning till dotterbolag).
Det finländska intresset förverkligas direkt när graden av inhemskt ursprung i ett handelsavtal (= inköp och kostnader i Finland samt affärens täckning) är betydande, dvs. över 27 procent av affärens värde inklusive de lokala kostnaderna, eller 33 procent av exportkreditens belopp.
Kreditbeloppet är högst 85 procent av värdet för de varor och tjänster som köparen importerar från Finland och tredjeländer inom ramen för den finländska exportörens handelsavtal (dock högst 20 miljoner euro). Dessutom kan kreditbeloppet omfatta lokala kostnader på upp till 40 eller 50 procent av värdet av de varor och tjänster som importeras från Finland och de tredjeländer som nämns ovan, förutsatt att de ingår i leveransavtalet och att exportören ansvarar över dem.
Förskottsbetalningens andel (minst 15 procent av värdet på de varor och tjänster som importeras från Finland och tredjeländer och som har anknytning till finländsk exporthandel) ska betalas till exportören innan kredituttaget.
Finnveras landpolicy utesluter vissa länder eftersom landsriskerna i dem är för stora. Dessutom följer Finnvera de sanktioner som Europeiska unionen och USA fastställt.
I vissa länder behövs verksamhetstillstånd av banktillsynen i vederbörande land eller motsvarande myndighet för kreditgivning, och Finnvera eller Finlands Exportkredit saknar detta verksamhetstillstånd. Dessutom kan i vissa länder förekomma andra faktorer som begränsar kreditgivningen.
Växellagstiftningen är nationell lagstiftning och växlar fungerar inte som skuldförbindelser i alla länder.
Finnvera reder ut dessa frågor när en exportör gör en förfrågan för ett land för vilka ovannämnda uppgifter saknas. Vi beräknar att en sådan utredning av uppgifterna vanligtvis räcker cirka två veckor.
Kundkontroll (know your customer, KYC) är en skyldighet i regleringen om penningtvätt som gäller åtgärder för att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism. Detta innebär att finansinstituten och andra aktörer är skyldiga att identifiera och känna sina kunder samt arten och omfattningen av kundernas verksamhet. Skyldigheten att iaktta skyldigheterna att identifiera kunden gäller också Finnverakoncernen via Finansinspektionens reglering. Finnveras roll som offentlig finansiär och skyldigheten att bedriva ansvarsfull verksamhet framhäver förpliktelsen ytterligare.
För att enligt lagstiftningen identifiera en företagskund behövs alla nödvändiga handlingar som styrker företagets existens, identifieringsuppgifter, affärsverksamheten, dess ledning och ägande. Dessutom behövs kopior av identitetsbevis för de verkliga förmånstagarna och av kundens representanter. Av en utländsk kund förutsätts därtill alltid ett rekommendationsbrev från kundens egen bank, av vilket framgår det gällande bankförhållandet samt kontouppgifterna.
Finnvera följer internationella principer och rekommendationer i fråga om ansvarsfullhet och har en egen policy för att hantera de miljömässiga och sociala riskerna. Vi efterfrågar vissa basuppgifter i finansieringsansökan för att kunna bedöma nivån på de miljömässiga och sociala riskerna i anslutning till affären och omfattningen av en eventuell nödvändig projektutvärdering.
I huvudsak ska köparen ha etablerade kassaflöden och förmågan att återbetala krediten ska enligt Finnveras bedömning vara realistisk. Vanligen förutsätter Finnvera bland annat att kredittagaren och kredittagarens koncernbokslut blivit granskade under de tre föregående räkenskapsperioderna. Finnvera ber projektspecifikt om övrig information.