Haastattelussa Finnveran chattibotti
Verkkosivuiltamme on jo kuukausien ajan löytynyt asiakkaita innokkaasti palveleva digitaalinen apuri, joka vailla varsinaista nimeä esittelee itsensä yksinkertaisesti Finnveran chattibotiksi. Päätimme tutustua kaveriin ja haastatella häntä kiivaan työpäivän lomassa.
Suuntaamme siis pääkallonpaikalle finnvera.fi-sivuston oikeaan laitaan ja klikkaamme sinistä Chat-ikonia.
– Hei, olen Finnveran chattibotti. Asiakaspalvelijamme ovat paikalla chatissa arkisin klo 10–15, mutta voit kysyä minulta yksinkertaisia rahoitukseen ja sen hakemiseen liittyviä kysymyksiä, botti tervehtii rutinoituneesti.
Haastattelija: Hei!
Chattibotti: Hei, miten voin auttaa?
Haastattelija: Kuulimme, että olet jo jonkin aikaa työskennellyt yrittäjien ja yrittäjiksi aikovien apuna täällä nettisivuilla, ja haluaisimme kysyä sinulta muutamia kysymyksiä nettiartikkelia varten. Sopisiko siis pieni haastattelu?
Chattibotti: Nyt en ymmärtänyt. Viestisi sisälsi melko monta asiaa. Ymmärrän paremmin, jos kysyt yhdellä lauseella kerrallaan.
Haastattelumme kompastelee siis jo alkumetreillä, kun osumme alkeellisen tekoälyn arkaan paikkaan. Pitkä johdatteleva kysymys, joka ihmislukijan silmissä näyttää melko yksinkertaiselta, on digitaaliselle mielelle liikaa prosessoitavaksi. Kokeillaanpa toisenlaista lähestymistapaa.
Haastattelija: No tuota, mitä sinulta voi kysyä?
Chattibotti: Voit kysyä minulta helppoja rahoitukseen ja sen hakemiseen liittyviä kysymyksiä. Jos en osaa vastata, yritä kysyä asiaa toisella tavalla tai pyydä minua siirtämään keskustelu asiakaspalvelijalle (arkisin 10–15) esim. sanomalla ”ihmiselle”. Voit myös soittaa puhelinpalveluumme 029 460 2580 (arkisin 9–15).
No niin, nyt ollaan selvästi oikeilla jäljillä ja keskustelumme yhteinen sävel on löytymässä. Keskitymme siis jatkossa lyhyisiin kysymyksiin ja aiheisiin, jotka botti kokee hallitsevansa parhaiten.
Haastattelija: Miten Finnveran rahoitusta haetaan?
Chattibotti: Voit tehdä rahoitushakemuksen sähköisessä asiointipalvelussamme, jonne pääset sivuston ylälaidassa olevan linkin kautta. Alkutakaus on tuote, jota pankkisi hakee puolestasi Finnveralta.
Haastattelija: Onko alkutakauksen määrälle alarajaa?
Chattibotti: Nyt en ymmärtänyt. Voisitko yrittää kysyä asiaa toisella tavalla ja tarkistaa ettei kysymyksessä ole kirjoitusvirheitä?
Kirjoitusvirheitä ei kysymyksessä näy, joten yritämme seurata botin ohjeita ja kysymme asiaa toisella tavalla.
Haastattelija: Mikä on rahoituksen alaraja?
Chattibotti: Aloittavien pk-yritysten rahoitukseen tarkoitetun Finnveran alkutakauksen alaraja on 5 000 euroa ja muiden Finnveran takausten alaraja 10 000 euroa. Finnveran lainarahoituksen alaraja on 30 000 euroa…
Botin vastaus sisältää vielä lisätietoa muutamasta, säännön vahvistavasta poikkeuksesta. Jos botti ei osaa vastata kysymykseen, samaa asiaa kannattaa siis yrittää kysyä toisella, mikäli mahdollista, yksinkertaisemmalla tavalla. Testataanpa vielä lisää.
Haastattelija: Mitä takaus maksaa?
Chattibotti: Perimme lainarahoituksesta korkoa (viitekorko + marginaali) ja takauksista takausprovisiota. Näiden lisäksi veloitetaan myönnetystä rahoituksesta toimitusmaksu. Rahoituksen lopullinen hinta määräytyy asiakas- ja tapauskohtaisesti.
Näihin kysymyksiin botin vastaukset tuntuvat tipahtelevan kuin apteekin hyllyltä. Testataan vielä kuvitteellista tilannetta, joka liittyy jo myönnettyyn rahoitukseen.
Haastattelija: Haluaisin tiedustella minulle myönnetyn lainan saldoa?
Chattibotti: Nyt en ymmärtänyt. Voisitko yrittää kysyä asiaa toisella tavalla ja tarkistaa ettei kysymyksessä ole kirjoitusvirheitä?
Haastattelija: Lainasaldo?
Chattibotti: Nyt en ymmärtänyt. Voisitko yrittää kysyä asiaa toisella tavalla ja tarkistaa ettei kysymyksessä ole kirjoitusvirheitä?
Asiakkuuteen liittyvät kysymykset edellyttävät asiakkaan tunnistamista, eikä niitä toistaiseksi voida käsitellä chattipalvelumme kautta. Oikea reitti tiedusteluun olisi joko soitto puhelinpalvelun numeroon 029 460 2580 tai viestin lähettäminen sähköisessä asiointipalvelussa. Botti näyttää tuntevan säännön ja ”näyttelee ymmärtämätöntä”. Mahtaakohan koko haastattelu jo alkaa kyllästyttää?
Haastattelija: Mitä kello on?
Chattibotti: Kello on 9:55. Miten voin auttaa?
Botin yksinäinen yövuoro on päättymäisillään, sillä Finnveran asiakaspalvelijat saapuvat sen avuksi joka arkipäivä klo 10:00. Päätämme siis haastattelun ja päästämme botin pälkähästä.
Haastattelija: Kiitos, hei.
Chattibotti: Ole hyvä. Toivottavasti olin avuksi.
Chattibotti palvelee asiakkaita Chat-ikonin takana väsymättömästi 24/7. Ihmisen kanssa chatissa pääsee keskustelemaan arkisin klo 10–15 välisenä aikana.
Bottia opetetaan jatkuvasti, joten aihealueet, joihin se osaa vastata, laajenevat pikkuhiljaa sen perusteella, millaisia asioita ihmiset siltä yrittävät tiedustella. Pistäydy siis botin pakeille, jos kaipaat apua rahoituksen hakemiseen liittyvissä asioissa. Muista kärsivällisyys ja lyhyet, yksinkertaiset kysymykset.