Content Section
Artikkelit

Huipulle pääseminen vaatii työtä – pelissä ja bisneksessä

Pelissä pääsee helpolla alkuun, mutta jos haluaa huipulle, se vaatii treenaamista ja kuvioiden hiomista. Sama pätee yritystoiminnan kansainvälistymiseen, toteaa Tactic Gamesin hallituksen puheenjohtaja Markku Heljakka.
Published date

Mölkky on monelle tuttu kesäpäivien pihapeli, mutta kun Mölkky-pakkauksen näkee New Yorkin trendikaupunginosassa sisustusliikkeen somistuksessa, silloin on kyse paljon muustakin. Mölkky on esimerkki onnistuneesta suomalaisesta kansainvälistymistarinasta. Kansainvälistyminen vaatii kuitenkin kovaa työtä. Aikaa ja rahaa kuluu yleensä aina enemmän kuin on arvioitu, sanoo viennin rahoituksen asiantuntija.

Mölkky on porilaisen Tactic Gamesin tuotemerkki ja perinteinen suomalainen klassikkopeli. Peliä myydään vuosittain satoja tuhansia kappaleita, mutta nykyisin kaikista myydyistä Mölkky-peleistä vain kolme prosenttia myydään Suomessa. Loput 97 prosenttia myydään ulkomailla. Erityisen innostuneita Mölkystä ovat ranskalaiset, jonne viedään puolet ulkomaille myydyistä peleistä. Muut Euroopan maat tulevat perästä.

– Monet ovat kysyneet, millä nimellä peliä maailmalla myydään ja hämmästyvät, kun kerromme, että nimi on Mölkky kaikkialla. Se on se juttu, kertoo Tactic Gamesin hallituksen puheenjohtaja Markku Heljakka.

Maailmalla jo 20 000 ihmistä pelaa Mölkkyä kilpalajina. Lajin MM-kilpailun pidettiin Porissa vuonna 2018. Toisaalta pelaamiseen liittyy yhdessä tekemisen ja liikuttamisen aspekti. Heljakka kertoo, että Tactic on jakanut Mölkkyjä porilaisille kouluille, jotka pelaavat turnauksia. Paikalliset on saatu pelin ympärillä liikkeelle.

"

Alkuun pääsemiseen löytyy paljon apuja eri tahoilta, mutta huipulle pääseminen vaatii työtä, Markku Heljakka kuvaa.

"

Ja kuten tarina newyorkilaisesta sisustusliikkeestä kertoo, Mölkky ei ole vain peli vaan omalla tavallaan käsite. 

– Amazonin verkkokaupassa saattaa olla myynnissä käytettyjä pelejä alkuperäisissä pakkauksissaan, vaikka marketista saisi uusiakin, Heljakka kertoo.

Mikä tekee Mölkystä menestyksen? Ja mistä tekijöistä voi ennustaa, mistä tuotteesta tulee kansainvälinen menestys? Millaista pelisilmää viennissä onnistuminen vaatii? Ottaako täsmäiskulla isot pisteet heti vai yrittääkö pienemmillä pistemäärillä kohti päämäärää luottaen siihen, että maalia kohti potti kasvaa? Markku Heljakan mukaan kansainvälistyminen vaatii kovaa työtä.

– Pelissä pääsee helpolla alkuun, mutta jos haluaa huipulle, se vaatii treenaamista ja kuvioiden hiomista. Sama pätee yritystoiminnan kansainvälistymiseen. Alkuun pääsemiseen löytyy paljon apuja eri tahoilta, mutta huipulle pääseminen vaatii työtä, Heljakka kuvaa.

Kansainvälistyminen avaa mahdollisuuksia, kun riskit ovat hallinnassa

Finnveran rahoitusjohtaja Titta Mantila sanoo, että kansainvälistyminen vaatii yritykseltä rohkeutta ja heittäytymistä. Hän pitää hienona läpimurtona, että Suomesta on saatu kuluttajamarkkinoille Tacticin pelien ja Mölkyn kaltaisia vientituotteita.

Rohkeuden lisäksi viennissä kysytään riskienhallintaa ja rahoitusta.

Riippuen tuotteen jakelukanavista ja niihin liittyvistä mahdollisista myynnin erityis- ja maksuehdoista yrityksen vientikaupassa saattaa olla useitakin kohtia, joissa on syytä suojautua maksuriskeiltä. Lisenssivalmistuskaupassa on puolestaan omat pelisääntönsä ja suojaustarpeensa, kuten tuote- ja tavaramerkkisuojaan liittyvät asiat.

– Yrityksen riskienhallinta- ja rahoitustarpeet ovat aina yksilölliset ja riippuvat siitä, millä mallilla kauppaa kv-markkinalla käydään. Yleisesti ottaen aikaa ja rahaa kuluu kasvun ja menestyksen tiellä aina enemmän kuin etukäteen on arvioitu. Ennen kaikkea kasvu ja kansainvälistyminen avaavat aina mahdollisuuksia. Rahoituksen keinot kannattaa hyödyntää. Esimerkiksi vientitakuilla voidaan tapauskohtaisesti tarjota asiakkaalle selkeästi joustavammat maksuehdot tai järjestää pidempiaikainen rahoitus kaupan kohteelle, mikä monessa tapauksessa toimii kilpailutekijänä suomalaiselle viejälle, Mantila sanoo.

Suomen talous tarvitsee vientiä

Suomessa pk-yritysten osuus tavaraviennistä on vain noin 15 prosenttia, mikä on selvästi vähemmän kuin esimerkiksi Ruotsissa. Miten suomalaisten pk-yritysten osuutta viennissä saataisiin kasvatettua? Kysymys on tärkeä koko kansantalouden kannalta. Kasvu luo työpaikkoja ja sitä kautta hyvinvointia koko maahan.

Finnveran tavoitteena on lisätä viennin rahoituspalveluja käyttävien yritysten määrää lähivuosina. Tavoite on yhteinen koko Team Finland -verkostolle. Pienten vientikauppojen rahoitusta on pyritty edistämään uusilla rahoitustuotteilla, jotka auttavat viejiä hallitsemaan kassaansa, saamaan vientisaatavat nopeasti, järjestämään maksuaikaa ostajalle ja suojaamaan riskejä. Pankit ja Finnvera ovat tuotteiden kautta yrityksen apuna.

Usein tarvitaan tapauskohtaista räätälöintiä asiakkaiden tarpeisiin ja vientikauppojen toteutumiseksi. 

– Tähtäämme siihen, että vientikauppa ei kaatuisi rahoitussyistä. Uskomme, että vientiyritykset voittavat tiedon lisääntymisen avulla mahdolliset pelkonsa luottotappioista, Titta Mantila sanoo. 

Aiheesta keskustellaan SuomiAreenassa!

Tule seuraamaan Mölkky-pelin lomassa käytävää keskustelua kansainvälistymisestä Porin SuomiAreenan Purje-lavalle maanantaina 15.7. kello 1617 otsikolla: Mölkky valloittaa maailmaa  miten sinun bisneksesi? Lavalla Markku Heljakan ja Titta Mantilan lisäksi iso joukko viennin, kansainvälistymisen ja menestymisen asiantuntijoita – lavalla nähdään myös porilaisia NHL- ja Liiga-kiekkoilijoita!

Lisätietoa tapahtumasta: https://suomiareena.fi/ohjelmapuhujat#/

Jaa sivu: