Lapin vastuullisen matkailun puolestapuhuja Niina Pietikäinen: ”Megatrendit ovat puolellamme”
Puhdas luonto, viileys ja vastuullisuus. Nämä ovat Lapin matkailun valtit vastapainona globaaleille megatrendeille, kuten kaupungistumiselle ja ilmaston lämpenemiselle. ”Megatrendit ovat puolellamme”, sanoo muoniolaisen matkailuyrityksen, Harrinivan toimitusjohtaja Niina Pietikäinen. Harrinivan liikevaihdosta 95 prosenttia tulee kansainvälisiltä matkailijoilta. Kasvu ei olisi mahdollista ilman villejä ideoita ja rahoitusta.
Huskyvaellus karussa tunturissa, keskiyön aurinko tai pakkasyössä loimuavat revontulet, niitä matkailijat eri puolilta maailmaa tulevat Lappiin kokemaan. Samalla he haluavat tietää, miten matkailupalvelut on tuotettu, miten roskat kierrätetään ja miten luonnosta ja eläimistä pidetään huolta.
− Asiakkaiden valveutuminen on kasvanut hurjasti vuoden sisällä, ja olemme pyrkineet vastaamaan tuomalla informaatiota nettisivuille esimerkiksi hiilijalanjäljen ja ekologisen vastuullisuuden osalta. Ohjelmapalveluissa tuomme esiin vahvasti muun muassa vastuullisen eläinmatkailun, missä olemme olleet mukana kehittämishankkeissa koko Lapin tasolla. Ravintolassa ohjaamme käyttämään hanavettä pulloveden sijaan, sanoo Niina Pietikäinen.
Hän on ollut käynnistämässä vastuullisen matkailun verkostoa, jossa on jo yli 30 yritystä Pohjois-Suomesta. Tavoitteena on verkostoitua, viestiä ja tehdä tehtyjä toimenpiteitä näkyväksi.
Kysymyksiä hiilijalanjäljestä
Tänä talvena matkanjärjestäjät ovat kysyneet muun muassa kompensaatiomahdollisuutta hiilijalanjäljelle. Pietikäinen kertoo, että toiveisiin pyritään vastaamaan mahdollisuuksien mukaan.
− Luonto on meidän elämystuote. Haluamme säilyttää erämaan myös tuleville sukupolville. Operoimme periaatteella, että emme jätä jälkiä luontoon, toimimme merkatuilla reiteillä, hoidamme kaikki jätteet pois maastosta, operoimme useassa pienemmässä kohteessa, jotta luonnon kantokyky lähialueella säilyy.
Lennot ovat osaltaan tekemässä lomamatkan hiilijalanjälkeä. Niina Pietikäinen kertoo, että he kertovat asiakkaille myös esimerkiksi junamatkustamisesta ja suosittelevat suoria lentoja kohteisiin, jolloin hiilijalanjälki pienenee välilaskujen vähetessä. Konkreettisia keinoja löytyy lisää:
− Tarjoamme talvella asiakkaille kaikki talvivarusteet, kengät, haalarit, pipot, hanskat, mikä pienentää matkatavaroiden painoa ja ehkä myös turhaa ostotarvetta paksuille vaatteille, joita ei kotimaassa tarvitse käyttää. Myös viipymän pidentäminen on osa matkan hiilijalanjäljen pienentämistä, ja me olemmekin päässeet jo keskiviipymässä 6 vuorokauteen talvella ja 4,4 vuorokauteen kesällä.
"Viemme ihmiset turvallisesti erämaahan. Se on myös meidän vastuullisuustekomme. Kaupunkiin palattuaankin on helpompi muistaa, miksi luonto on meille tärkeää, Niina Pietikäinen sanoo.
"
Kasvava matkailuyritys kolmannessa polvessa
Harriniva on yli 40-vuotias perheyritys. Pietikäisen isä Kyösti ”Köpi” Pietikäinen lähti aikanaan keulahahmona viemään matkailun kasvattamista eteenpäin. Niina Pietikäinen on kolmannen polven Pietikäinen yrityksen johdossa. Harrinivalla on viisi matkailukohdetta Muonion Harrinivassa, Jerisjärvellä, Torassiepissä, Galdotievassa ja Kilpisjärvellä. Kaikki sijaitsevat Luoteis-Lapin tunturi- ja erämaaseuduilla.
Vuonna 2018 liikevaihto nousi ennätykseen, 10 miljoonaan euroon, josta 95 prosenttia vientiä eli kansainvälisiä asiakkaita. Asiakkaita oli kaiken kaikkiaan 30 000 - 45 eri maasta. Matkailu on Lapissa merkittävä työllistäjä, ja Niina Pietikäinen laskee yksin Harrinivan työllistäneen olemassaolonsa aikana kaikkiaan noin 3 500 henkilötyövuotta.
Seuraavalle tilikaudelle Harriniva odottaa miljoonan euron kasvua liikevaihtoon. Pidemmän aikavälin tavoitteet ovat selkeät: 5 vuoden päästä liikevaihdon odotetaan olevan 15 miljoonaa ja 10 vuoden päästä 20 miljoonaa euroa. Niina Pietikäisen mukaan yhtiö hakee kestävää kasvua.
Kasvu ei olisi ollut mahdollista ilman villejä ideoita ja rahoitusta.
− Finnvera edeltäjineen on ollut hirveän tärkeä, mukana kaikissa harppauksissa. Myös hivenen hulluissa päähänpistoissa. Nyt me niitetään sitä satoa, Niina Pietikäinen kiittää.
Brexitin vaikutukset tulevaisuuteen auki
Hän muistelee vuotta 1996, jolloin yritys rakennutti Muonioon hotellin. Silloin kansainväliset asiakkaat tulivat Ranskasta. Viime vuosina pohjoisen matkailu on hyötynyt brittien Lappi-kiinnostuksesta. Kun britit äänestivät brexitin puolesta, Harrinivalla käynnistettiin rivakka ennakkomyynti muiden maiden matkanjärjestäjille. Vielä brexitin vaikutukset eivät suuresti näy, mutta tulevaisuuteen liittyy kysymysmerkkejä.
Tänä päivänä Lapin matkailu on monen mielessä yhtä kuin talvi ja rinteet. Harrinivan liikevaihdostakin suurin osa tehdään talvella. Hotellien täyttöaste on 90 prosentissa, ja Pietikäinen toteaakin, että jossain vaiheessa huonekapasiteettia tarvitaan lisää.
Yrityksen alkuaikoina Lappi oli kuitenkin ennen kaikkea kesämatkailukohde. Seuraava kasvutavoite on ympärivuotisuus.
− Isoisäni aikana kesä oli Lapin ensimmäinen sesonki. Isäni Köpin sukupolvi teki kylmästä ja pimeästä talvesta hitin. Itse kolmannen sukupolven edustajana koen, että minun tehtäväni on yhdistää kesä- ja talvisesongit, Niina Pietikäinen sanoo.
Sesongit yhdistävä tekijä voi olla hyvinvointi, johon Niina Pietikäinen uskoo kasvavana trendinä. Talven iso investointi on Hotelli Jerikseen tuleva saunamaailma.
"Kasvu ei olisi ollut mahdollista ilman villejä ideoita ja rahoitusta.
"
− Sauna, puhtaus ja aitous, hyvinvointi rehellisellä suomalaisella tavalla. Näihin yhdistetään hierontaa ja saunajoogaa.
Saunaelämyksistä keskustelu palaa luontoon ja vastuullisuuteen. Niina Pietikäinen sanoo, että hän haluaa parantaa ihmisten yhteyttä luontoon. Erämaassa yöpyminen ja ruokailu ovat monille vaikuttava kokemus.
− Viemme ihmiset turvallisesti erämaahan. Se on myös meidän vastuullisuustekomme. Kaupunkiin palattuaankin on helpompi muistaa, miksi luonto on meille tärkeää, Pietikäinen sanoo.
Niina Pietikäinen (kuvassa oikealla) kertoi Harrinivan kasvutarinasta lokakuussa Finnveran 20-vuotisjuhlassa. Häntä haastatteli Finnveran rahoituspäällikkö Heidi Nousiainen.