Lappi vastaa matkailukysyntään investoimalla sadoilla miljoonilla
Lapin matkailubuumi näkyy ja kuuluu. Investoinnit kasvoivat 20 prosenttia, ja tänä vuonna kasvutahti jatkuu. Erähotelli Nellim on panostanut miljoonia uusiin majoitustiloihin. Yrittäjäpariskunta Mari ja Jouko Lappalainen ovat olleet matkailuyrittäjinä yli 10 vuotta.
Matkailualan yritykset kasvattavat vauhdilla majoituskapasiteettia Lapissa.
Finnveran Pohjois-Suomen aluejohtaja Juuso Heinilä arvioi, että viime vuonna Lapin matkailun investoinnit kasvoivat 20 prosenttia ja tälle vuodelle hän ennustaa vähintään yhtä isoja kasvulukuja.
- Kysyntää on paljon, joten lisäinvestoinnit ovat tarpeen. Matkailun kasvun kannalta investoinnit ovat tärkeitä myös laadun ja kilpailukykyisen hintatason ylläpitämiseksi. Hyvänä esimerkkinä onnistuneista investoinneista ovat noin tuhat iglua, jotka on rakennettu viime vuosina Lappiin, Heinilä sanoo.
Luvut Lapin majoituskapasiteetista vaihtelevat. Joka tapauksessa yöpymispaikkoja on pohjoisessa yli 100 000, kun mukaan lasketaan mökkimajoitukset.
Matkailuinvestoinnit olivat Lapin liiton laskelmien mukaan viime vuonna noin 200 miljoonaa euroa. Lapin kauppakamari on puolestaan laskenut investointipotentiaaliksi kymmenkertaisen euromäärän.
Yritysten investointiedellytyksiin ja Finnveran rooliin rahoittajana vaikuttavat useat yhtäaikaiset tekijät.
- Pankit ovat talouskasvun kirkastumisen ansiosta valmiita ottamaan enemmän riskiä. Toisaalta yritykset ovat paremmassa kunnossa ja pystyvät hoitamaan suuremman osan investointien rahoituksesta kassavirran avulla. Finnveran roolina on täydentää rahoitusmarkkinoita lainoin ja takauksin. Meille sopii erinomaisesti se, että pankit ottavat rahoituksesta aiempaa suurempaa roolia, Heinilä kertoo.
Verkostomaista ajattelua
Lapin matkailu on kovassa nosteessa. Viime vuonna ulkomaisten yöpyjien määrä kasvoi lähes viidenneksellä 1,2 miljoonaan yöpymiseen. Parhaillaan käynnissä oleva sesonki näyttää yhtä hyvältä.
Heinilän mukaan aasialaisten matkustusinto kasvaa ja toimialaa jaetaan nyt uudelleen. Siitä huolimatta ulkomaisten turistien kolmen kärki tulee Englannista, Saksasta ja Ranskasta.
- Yritykset ovat aiemminkin tehneet yhteistyötä, mutta nyt se on käsin kosketeltavaa. Hyvänä esimerkkinä ovat yhteiset varausjärjestelmät ja markkinointi. Koko matkailuklusteri toimii ja ajattelee verkostomaisesti, Heinilä kehuu.
Hän nostaa useita tahoja veturin rooliin. Vetureita ovat suurimpien matkailuyritysten lisäksi kunnat, lentoyhtiöt, Finavia ja yritysyhdistykset. Niiden ympärille on rakentunut verkostoja eri puolille Lappia.
- Lapin matkailu on keskeinen osa Suomi-brändiä. Puhtaus, turvallisuus, revontulet ja eksotiikka ovat vetonauloina. Suomen Lapissa on myös kehittyneempi infrastruktuuri kuin esimerkiksi Ruotsissa. On mahdollista, että lappilaiset yritykset hyödyntävät jatkossa asiakasverkostojaan ja kansainvälisiä kontaktejaan laajentuen eri puolelle Suomea. Se tukisi matkailun kehittymistä koko maassa.
Rohkeita investointeja
Matkailuvienti ei kirjaudu virallisiin vientitilastoihin. Koko Suomen matkailuviennin arvo on noin neljä miljardia euroa, josta Lapin osuus on vajaan neljänneksen.
Iso osa tulosta syntyy siitä, kun turisti tulee paikalle ja ostaa paikallisia palveluja ja tuotteita.
- Jalostusarvo on valtavan korkea. Tuntuukin ihmeelliseltä, että osa pitää matkailua edelleen puuhasteluna, Heinilä sanoo.
Esimerkiksi Ivalossa Inarijärven rannalla sijaitsevan Erähotelli Nellimin toiminta on kaukana puuhastelusta. Yrityksen liikevaihtoennuste tälle vuodelle on yhdeksän miljoonaa euroa.
Yhtiö on investoinut uusiin majoitustiloihin viime vuosina miljoonia euroja. Majoituspaikkoja on nyt 450.
- Ostimme kunnalta vanhan koulun, tontin ja maat yli 10 vuotta sitten. Lähdimme kehittämään niitä matkailukäyttöön kansainvälisille matkailijoille. Silloin oli enemmän intoa kuin järkeä, muistelee toimitusjohtaja Jouko Lappalainen.
Erähotelli Nellim tarjoaa majoituksen lisäksi safareja, tutustumista saamelaiskulttuuriin ja muita aktiviteetteja. Revontulet ovat yksi turistien suosikkinähtävyyksistä.
Lappalainen pitää yritystään yhtenä veturina alueella, vaikka alihankkijoilla on iso rooli. Hän jakaa kiitosta myös lentoyhtiöille kasvaneesta lentokapasiteetista.
- Kaikki ovat kytköksissä toisiinsa. Meillä ei olisi toimintaa tässä muodossa, jos huskyt tai porotilat puuttuisivat, Lappalainen sanoo.
Erähotelli Nellim on siinä mielessä erikoisuus, että suurin osa ulkomaisista yöpyjistä on omatoimimatkailijoita. Etenkin keskieurooppalaiset ja aasialaiset ovat löytäneet kohteen.
- Markkinoimme paikkaa erilaisilla myyntitapahtumilla ja kutsumme lehdistöä paikalle. Lisäksi vierailijat kirjoittavat meistä paljon sosiaalisessa mediassa. Ainoa ongelma on kausiluontoisuus. Kesäajan matkailua pitää paremmin brändätä, sillä siinä on iso mahdollisuus, Lappalainen kertoo.
FAKTA: Useita kivijalkoja viennissä
- Lappi on Suomen neljänneksi suurin vientimaakunta Uudenmaan, Varsinais-Suomen ja Pirkanmaan jälkeen.
- Tullin vuoden 2017 tammi-kesäkuun tilastojen perusteella maakunnassa on lähes 450 vientiyritystä. Vienti kasvoi peräti 20 prosenttia.
- Lapissa on useita viennin tukijalkoja ja vetureita. Vientitilastoissa näkyvät vahvat teräs-, kaivos- ja metsäteollisuus. Vetureiden ympärille on syntynyt satojen alihankkijoiden ketjuja.
- Lapin matkailuviennin arvo on noin miljardi euroa, vaikka matkailua ei kirjata Tullin vientitilastoihin. Koko Suomen matkailuvienti on noin neljä miljardia euroa.
- Lapissa kirjattiin viime vuonna yli 1,2 miljoonaa ulkomaalaisturistin yöpymistä. Yöpymisten määrä on kolminkertaistunut 2000-luvulla. Tälle vuodelle on ennustettu kaksinumeroisia kasvulukuja. Eniten turisteja Lappiin tulee talvikaudella Englannista, Ranskasta ja Saksasta.
- Suomessa on noin 29 000 matkailualan yritystä. Näistä Lapissa on noin 1 500 yritystä.
Lue lisää:
Pk-yritysten vientikauppojen rahoituksesta .
Lisätietoa vientikaupan luottoriskeistä .
Lisätietoa käyttöpääomaratkaisuista .
Lisätietoa ostajaluotoista .
Teksti: Kimmo Koivikko