Ole rohkea, kun muut pelkäävät
Finnvera kutsui Kim Väisäsen ja Jere Räisäsen Töölön pariisilaisimpaan kahvilaan, Café Tin Tin Tangoon, keskustelemaan viennistä ja yrityksistä. Kahvikuppien kilistessä keskustelu kääntyi yllättäen myös diplomatiaan, yrittäjien keskinäiseen toveruuteen ja sparrailun merkitykseen.
VÄITE 1: Suomalaisten pk-yritysten kasvu tarkoittaa kasvua koko Suomelle. Pk-yritysten tulisikin hakea kasvua ulkomailta.
Kim Väisänen:
Yrityksen ei ole pakko mennä ulkomaille. Raha on samanarvoista Suomessa ja ulkomailla. Mitä kauemmaksi menet, sitä kalliimpaa sen rahan hakeminen sieltä on. Firman ei pidä missään tapauksessa mennä ulkomaille vain sinne menemisen vuoksi.
Jere Räisänen:
Asian laita on näinkin. Mutta miten määritellään vienti? Senkö perusteella, mihin lähetetään lasku? Me voidaan mennä Elcolinella huoltotöihin vaikka Karibialle, mutta työn lasku lähetetäänkin norjalaiselle tilaajalle, joka maksaa laskun meidän Ruotsin konttorille.
Kim Väisänen:
Niin, tämä on toimialakohtainen kysymys. Ei Suomessa ole ostajia vaikkapa öljyputkiskannereille. Niitä valmistavan on pakko lähteä ulkomaille.
VÄITE 2: Startup-yritysten kannattaa suunnata suoraan ulkomaille. Kiinnostus kotimaan pienillä markkinoilla voidaan luoda myöhemminkin.
Väisänen:
Täyttä sontaa! Vaikeudet kannattaa hakea läheltä. Suomi on hyvä markkina: täällä voi tehdä isoja virheitä ja epäonnistua, eikä se maksa paljoa, jos niin käy. Jenkeissä taas rahaa menee kuin rännistä! Kannattaa aloittaa läheltä, eikä kannata laittaa munia samaan koriin. Kannattaa harjoitella suomalaisille tutussa kulttuurikontekstissa.
Räisänen:
Itse toimin teollisuuden parissa, ja asiakkaani ovat järjestään globaaleja toimijoita. He tekevät mielellään yhteistyötä sellaisten kumppaneiden kanssa, joiden kanssa voi laajentaa yhteistyötä Suomesta ulkomaille. Asiakasvalinta on tärkein juttu, kun mietitään kasvua, ja sitä pitää tehdä rohkeasti. Sitä paitsi aina ei tarvitse lähteä suoraan Jenkkeihin.
"Kim Väisänen: Vaikeudet kannattaa hakea läheltä. Suomi on hyvä markkina: täällä voi tehdä isoja virheitä ja epäonnistua, eikä se maksa paljoa, jos niin käy.
"
VÄITE 3: Suomeen odotetaan taantumaa. Nyt yritysten olisi varauduttava taantumaan panostamalla vientiin.
Väisänen:
Yrittäjän kannattaa olla peloissaan silloin, kun muut ovat rohkeita, ja rohkea silloin, kun muut ovat peloissaan. Jos itsellä on taloudellista puskuria, kannattaa laajentaa toimintaa rohkeasti silloin, kun muut himmailevat.
Räisänen:
Businekset jaetaan meillä syklisiin ja defensiivisiin osa-alueisiin. Olemme valmistautuneet suhdanteiden vaihteluun jo vuosia ja hakeneet selkeästi pääpainoa huolloista ja vastaavista liiketoiminnoista, joita tehdään suhdanteesta riippumatta. Valmistautumalla oikein suhdannevaihteluihin voimme luoda kasvua syklin vaiheesta riippumatta. Toisaalta toiminnan kansainvälistyessä myös maantieteellinen hajauttaminen laajenee, mikä pienentää yhden maan tai alueen suhdanneriskiä.
VÄITE 4: Toisten yritysten kanssa sparraamalla voi kehittää omaa liiketoimintaansa.
Väisänen:
Olen yrittäjänä löytänyt aina jonkun, joka auttaa, ja nyt autan itse muita. Tapasin juuri 11 firmaa, jotka kaikki kyselivät neuvoja. Aloitin kahdeksalta aamulla ja lopetin kahdeksalta illalla. Myös yrityksemme Takeoff Partners järjestää sparraustilaisuuksia, ja neuvomme tekevät kauppansa, koska aina on talo täynnä kuuntelijoita. Mikään valtavan hieno asia ei synny ilman vuorovaikutusta. Kun pyörin Piilaaksossa, kohtasin pitchausta esimerkiksi Starbucksin kassajonossa, eikä se sparrailu ketään loukannut!
Räisänen:
Sparraaminen on tärkeää, sillä se auttaa omien ajatusten jalostamisessa. Joskus sitä pitää vain lopettaa asioiden pohtiminen itsekseen ja alkaa puhua ääneen. Saattaa tulla ravistelluksi! Sparraaja voi vaikka todeta, että tuohan on ihan tavallinen tilanne ja että nyt menet vaan. Silloin sitä itsekin saattaa vasta hoksata, että näinhän se on. Harvoin itse asia on ongelma, vaan suhtautuminen siihen. Kannattaa puhua!
Väisänen:
Yksinään asioita pyörittelevän keksijän mentaliteetilla ei kyllä enää pärjätä.
Räisänen:
Firmoissa, jossa itse olen mukana, hallitus toimii aktiivisena sparraajana yrityksen johdolle. Se on tärkeä lisäarvo yritykselle.
VÄITE 5: Valtion tulee edistää yritysten vientiä.
Väisänen:
Suurlähetystöverkko on tärkeä. Esimerkiksi vahvan hierarkian maissa, kuten Japanissa, suurlähetystöjä arvostetaan korkealle. Siellä vienninedistysmatkoilla tai kasvua hakiessa voi suurlähetystön apu olla korvaamattoman tärkeää. Lisäksi viennin perusedellytyksiä voidaan parantaa esimerkiksi koulutus- ja sparrausohjelmilla, tukirahoilla ja lainalla. Silti mielestäni virkamiesvetoinen viennin edistäminen on vaikeaa.
Räisänen:
On tärkeää, että valtio tukee esimerkiksi Business Finlandin kautta yritysten kansainvälistymistä. Ei sillä tuella tietenkään koko bisnestä voi rakentaa, mutta vientiä ja sen edellytyksiä tämä tukemisen tapa kehittää ehdottomasti. Myös kansainvälistymistä pitää kehittää ja tukea.
"Jere Räisänen: Rohkaisen jokaista tavoittelemaan kasvua. Se tekee elämästä mielenkiintoisempaa, haastavampaa ja paljon palkitsevampaa.
"
VÄITE 6: Suomalaisyrittäjät tarvitsevat lisää tukea vientiponnistelujen kehittämiseen.
Väisänen:
Kyllä apua saa, jos sitä älyää pyytää. Kannattaa kysyä aina sellaiselta, joka on jo tehnyt kohdemaassa hommia. Lisäksi on paljon koulutusohjelmia ja mahdollisuuksia kehittää itseään. Huhut rallienglannista ovat vahvasti liioiteltuja!
Räisänen:
Onhan näitä vienninedistämisinstrumentteja, ja ne ovat tärkeitä. Mutta olen samaa mieltä Kimin kanssa, että ihmisten yhdistäminen on tärkeää.
VÄITE 7: Jokaisen yrityksen kannattaa hakea kasvua ja kansainvälistymistä – rahoitusta siihen on saatavilla.
Väisänen:
Ei ole pakko kansainvälistyä. Kasvu ei ole pakko, ja kasvuvaatimus on valheellinen. Mutta uskon, että kehittyä pitää. Kysy apua heiltä, jotka tietävät. Menestyksekkäät kasvutarinat ovat täysin mahdollisia, kun sen tekee oikein.
Räisänen:
Rohkaisen jokaista tavoittelemaan kasvua. Se tekee elämästä mielenkiintoisempaa, haastavampaa ja paljon palkitsevampaa.
Kim Väisänen
Kim Väisänen on bisnesenkeli, startup-sijoittaja ja yrittäjä-kirjailija, joka on mukana Takeoff Partners -yrityksessä. Yritys valmentaa kasvuhalukkaita yrityksiä valloittamaan maailmaa. Hänet on nähty myös Suomen Leijonan luola -tv-sarjassa.
Jere Räisänen
Jere Räisänen on yrittäjä, jonka Moose Industries tekee sijoituksia ja tuo osaamista kasvuyrityksiin ja startupeihin. Moose Industriesin kautta Räisäsellä on omistusosuus mm. teollisuuden kunnossapitoalan yrityksestä Elcolinesta sekä virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden SaaS-ohjelmistoalan yrityksestä 3D Talosta.
Teksti Reetta Wallén
Kuvat Sampo Korhonen