Content Section
Artikkelit

Paikannettavilla lastenvaatteilla globaaleille markkinoille

Published date

Joskus yksi hyvä idea johtaa luontevasti myös toiseen. Näin kävi yrittäjäpariskunta Minna ja Otto Linnalle, joiden ensimmäinen yritys Ballot Oy perustettiin vuonna 2009. Toinen yritys, lastenvaatemerkki Blaa Oy, oli jatkumoa Ballotille. Lyhyessä ajassa ulkomaanvienti on tuplaantunut ja tavoitteena ovat uudet aluevaltaukset niin tuotekehityksen kuin vientimaidenkin suhteen.

Graafikko Minna Linna huomasi äitiyslomalla ajattelevansa, että nyt voisi olla aika miettiä uutta suuntaa. Ajatusprosessin tuloksena syntyi Ballot Oy, lastenvaatteiden monimerkkimyymälä, jonka pääpaino oli käytettyjen vaatteiden myynnissä ja eettisesti tuotetuilla pohjoismaisilla pienmerkeillä.

–Ilman Ballotia ei olisi myöskään Blaa’ta. Tein liikkeen pyörittämisen ohella eräälle suomalaiselle vaatemerkille puhtaaksipiirtotöitä ja havahduin – miksei minulla ole omaa vaatemerkkiä! Vuonna 2012 syntyi Blaa, kertoo yrittäjä Minna Linna, Ballot Oy:n toimitusjohtaja ja Blaa’n värikkään iloisten kuosien suunnittelija.

Toinen omistaja Otto Linna hoiti hallituksen puheenjohtajana alusta pitäen paperityöt ja Minna keskittyi arjen pyörittämiseen ja designiin.

–Näin jälkikäteen ajatellen lähdimme aika soitellen sotaan. Meillä ei ollut aikaisempaa tekstiilipuolen tai vähittäismyynnin kokemusta. Roolimme olivat onnellisesti sekaisin – välillä sitä toimi varastomiehenä ja välillä kävimme yhdessä hieromassa kauppoja, Minna Linna muistelee.

–Minulla oli kokemusta palkkajohtajuudesta, ja oletin sen perusteella ymmärtäväni myös yrittäjyyttä. Silti yrittäjyyden kokonaisvaltainen vastuu ja riski ovat toisenlainen maailma. Opimme kaiken kantapään kautta, Otto Linna kertoo.

Uusi suunta, sama ydin

Linnoille selvisi nopeasti, että käytettyjen vaatteiden myynti kauppakeskuksessa ei ollut hitti. Näin Ballotin rinnalle poiki myös toinen yritysidea: oma lastenvaatemerkki. Minnan tausta graafisena suunnittelijana loi tälle vahvan pohjan. Tällä hetkellä Blaa on yksi kotimaisen lastenvaatebuumin kuumimmista nimistä.

–Monimerkkiliikkeiden kate jää usein heikoksi, joten oman merkin perustamiseen oli myös järkisyy: Omaa merkkiä voi myydä muuallekin. Blaa’ta on nyt noin 20 kivijalkakaupassa ja useissa verkkokaupoissa. Lisäksi sitä myydään Stockmannilla ja Prismoissa ympäri Suomen, Minna Linna kertoo.

Ballotin ja Blaa’n asiakkaita ovat tyypillisesti 20–35-vuotiaat äidit. Asiakaskunta on Linnojen mukaan muuttunut verrattain nopeasti.

–Suomessa on laatutietoinen lastenmuodista kiinnostunut asiakaskunta, joka ostaa aktiivisesti ekologisia ja pohjoismaisia pienmerkkejä. Nykytuotteen tulee kestää käyttöä ja kierrätystä somen kirpputoriryhmissä. Käytämme paljon aikaa varmistaaksemme vaatteidemme laadun, pitkää käyttöikää tukevan mitoituksen ja omintakeisen designin – ekologisuuden rinnalla nämä ovat kilpailuvalttejamme, Minna Linna kertoo.

Suomalaiset lastenvaatemarkkinat ovat Linnojen mukaan elpymässä, ja alalla nähdään nyt pitkän hiljaiselon jälkeen uusia toimijoita. Hiljaiseloa edeltäneisiin pudotuspeleihin vaikuttivat esimerkiksi kuluttajakäyttäytymistä vahingoittavat verkkokauppojen alennusmyynnit, ja kesti aikansa ennen kuin ala alkoi toipua liiallisesta tarjonnasta.

Kansainvälisten markkinoiden uudet tuulet

Suomalainen design myy maailmalla hyvin. Blaa’n lähes miljoonan liikevaihdosta merkittävä osa tulee viennistä. Yrityksen kansainvälinen vienti on tuplaantunut muutamassa vuodessa, vaikkakin kotimaan kasvun vuoksi se on suhteessa pienentynyt. Ballot Oy vie pääosin Kiinaan, Saksaan ja muihin Pohjoismaihin. Huomattava osa kansainvälisestä kaupasta tulee sosiaalisen median kautta.

Kansainväliset markkinat ovat kokeneet muutamassa vuodessa suuren muutoksen. Blaa’n b2b-verkkokauppa luo mahdollisuudet kaupankäyntiin ilman välikäsiä entisen agentuurijärjestelmän sijaan.

–Agentit ovat kadonneet alalta viimeisen kolmen vuoden aikana. Kansainväliset b2b-tilaukset maksetaan laskulla verkkokaupassa, ja lähetämme markkinointimateriaalit sähköisesti. Tämä on huomattava helpotus, Otto Linna kertoo.

Linnojen kansainvälisen kasvun strategian keskiössä on partneroituminen – ajatus siitä, että kaikkeen ei investoida itse vaan valitaan paikallisesti oikeat kumppanit, jotka investoivat näkyvyyteen. Blaan kansainvälistymisen haasteet ovat vaihdelleet kulttuurienvälisistä tyylieroista aina viennin käyttöpääomarahoitukseen.

Sekä Ballot että Blaa ovat saaneet kasvuunsa ulkopuolista rahoitusta.

–Finnvera on tukenut meitä kasvussa ja kansainvälistymisessä. Olemme käyttäneet Finnveran ja pankin yhteisinstrumentteja käyttöpääomaan. Finnveran rooli on keskeinen yrityksille, jossa kasvua ei rahoiteta kassavirrasta tai omistajainvestoinneista. Pankkiin on helpompi mennä, kun Finnvera on mukana, Linnat kertovat.

Satupyjamasta maailman ensimmäisiin paikannettaviin lastenvaatteisiin

Blaa’n ensimmäisiä tuotteita oli Satupyjama, älyvaate, josta sai sadun suoraan puhelimeen joko valmiiksi luettuna tai itse luettavaksi. Tulevaisuuden tahtotila on jatkaa Satupyjaman viitoittamalla tiellä ja suunnitella ja valmistaa maailman ensimmäinen paikannettava lastenvaate.

–Teknologian hinta on tähän mennessä antanut odottaa itseään, mutta nyt voinemme sanoa, että tuomme paikannettavan lastenvaatteen markkinoille tulevaisuudessa. Kymmenen vuoden päästä tavoittelemme molempien yritystemme yhteenlasketuksi liikevaihdoksi n. 10 miljoonaa euroa. Tämä vaatii paljon lisäpanostuksia kansainvälisille markkinoille – sekä nykyisten markkinoiden vahvistamista että uusia aluevaltauksia esimerkiksi Pohjoismaissa, Otto hahmottelee tulevaa.

Tulevaisuuteen liittyy myös toimintalogiikkaan liittyvää pohdintaa.

–Kun yritys kasvaa tiettyyn mittaan, tulee miettiä missä olemme hyviä ja minkä osan työstä voi jättää muille, eli mistä todellinen arvomme syntyy: toimivasta logistiikasta, hyvästä valmistusprosessista vai poikkeuksellisen miellyttävästä designista? Uskon, että tulevaisuudessa käyttöpääoma yritetään ulkoistaa mahdollisimman paljon valmistajille ja jälleenmyyjille. Isoilla yrityksillä on kassa pullollaan tuotteista, jotka eivät koskaan kulje omien varastojen kautta.

 
Ballot Oy Vuonna 2009 perustettu lastenvaatteiden vähittäismyyntiliike, jolla myynnissä myös toisen omistajan itse suunnittelema lastenvaatemerkki Blaa.

  • Sijaitsee Lempäälän Ideapark-kauppakeskuksessa.
  • Ballotin henkilökunta resurssoi Blaa’n tarpeet. Yritys työllistää toisen omistajan lisäksi 5 vakituista työntekijää.
  • Liikevaihto vuonna 2017 0,7 MEUR, kasvua edellisvuodesta 38 %. Ennuste tilikaudelle 2018 0,85 MEUR.
  • ballot.fi/fi

Blaa Oy Vuonna 2012 perustettu lastenvaatemerkki. Pääsuunnittelija Minna Linna, valmistus pääosin Portugalissa.

  • Jakelussa mm. Stockmann, Prisma ja useat itsenäiset lastenvaateliikkeet.
  • Yhtiö ostaa henkilöresurssit sisaryritykseltä Ballot Oy:ltä.
  • Liikevaihto vuonna 2017 0,7 MEUR, kasvua edellisvuodesta 215 %. Ennuste tilikaudelle 2018 1 MEUR.
  • blaa.fi/
Jaa sivu: