Suunnitelmissa yritys? Katso viisi vinkkiä rahoituksen suunnitteluun ja hakemiseen
Yrityksen perustaminen saattaa muhia haaveissa pitkään ennen toteutumistaan. Rahoituksen järjestyminen on usein aivan keskeisessä roolissa. Yritys tarvitsee rahaa käyttöpääomaksi ja investointeihin sekä toiminnan käynnistysvaiheessa että laajentaessa toimintaansa. Toimintaa aloitettaessa alkuinvestoinnit on tehtävä ennen kuin tulorahoitusta alkaa kertyä yrityksen kassaan.
Jotta aloittava yrittäjä pääsee ideastaan toteutukseen, yrityksen perusasioiden, eritoten liiketoimintasuunnitelman, on oltava kunnossa. Kokosimme viisi käytännön vinkkiä yrityksen alkutaipaleeseen.
1. Liiketoimintasuunnitelma kuntoon
Laadi perusteellinen liiketoimintasuunnitelma, jossa hanke on kerrottu selkeästi auki. Mitä konkreettisemmalla tasolla suunnitelma on, sen parempi. Tiedätkö esimerkiksi jo, keitä tulevan yrityksesi asiakkaat ovat ja miten heidät tavoitat?
Jos olet vasta aloittamassa yritystoimintaa, kerro omasta taustastasi riittävästi. Oma koulutus ja kokemus ovat tärkeitä alkavan toiminnan kannalta.
2. Laadi yritykselle tulosennuste.
Tee tulosennuste huolellisesti. Kun laadit ennustetta, lähde liikkeelle siitä, mikä on sinun tuotantokapasiteetillasi ja työpanoksellasi realistinen myyntitavoite ja paljonko siten voit saada liikevaihtoa aikaan. Yleensä kulupuolen arvioiminen on helpompaa kuin liikevaihdon ennustaminen. Hyviä laskureita löytyy netistä. Suomi.fi
3. Paljonko rahaa tarvitset?
Rahoituksen suunnittelussa tarvitaan hyvät laskelmat. Kiinnitä huomioita erityisesti rahoituksen oikeaan määrään ja riittävyyteen, sillä rahoituksen tulee riittää liiketoimintasuunnitelman toteuttamiseen kokonaisuudessaan.
Yleisohje on, että alussa kannattaa varautua vähintään kolmen kuukauden käyttöpääomatarpeen rahoittamiseen. Laske toiminnan kiinteät kulut ostojen lisäksi ja muista myös oma toimeentulosi. Mikäli myyt tuotteesi tai palvelusi laskulla, ota huomion antamasi maksuaika. Vaikka olisit aloittamassa yritystoimintaa ostamalla valmiiksi toimivan yrityksen kalustoineen, muista silti miettiä käyttöpääoman tarve. Kassavarat eivät pääsääntöisesti siirry kaupan mukana.
4. Millaista rahoitusta voit saada?
Rahoitus voi koostua yrittäjän omasta rahoituksesta ja vieraasta pääomasta. Oma rahoitus tarkoittaa esimerkiksi omia säästöjä tai yrittäjän henkilökohtaisesti ottamaa lainaa, jonka hän sijoittaa yritykseen. Oman rahoituksen osuus on yleensä vähintään 20 prosenttia koko rahoitustarpeesta. Vieras pääoma puolestaan on yritykselle myönnettyä lainaa. Varmista rahoitushakemusta täyttäessäsi, että rahan lähteet ja rahan käyttötarkoitus ovat yhtä suuret. Joskus yrittäjä pyrkii selviämään liiankin pienellä lainalla, joskus taas haetaan turhan suurta puskuria.
5. Rahoitusta pankista vai Finnverasta?
Kun liiketoimintasuunnitelma ja rahoitussuunnitelma ovat valmiit, ota yhteys omaan pankkiisi.
Yrityksen rahoituksessa pankki voi myöntää lainaa. Jos pankki tarvitsee lainalle lisävakuutta, se voi hakea puolestasi alkutakausta Finnverasta. Alkutakaus sopii erinomaisesti alle kolme vuotta toimineelle yritykselle vauhdittamaan toiminnan alkuvaihetta.
Lisätietoa muista rahoitusvaihtoehdoista löydät täältä .
--
Lisätietoa aiheesta:
Apua yrittäjätaipaleen alkuun saa esimerkiksi uusiyrityskeskusten yrittäjäkursseilta. Ohjeita ja vinkkejä yritystä perustavalle löytyy Suomi.fi/yritykselle .
Lisätietoa yrityksen alkuvaiheesta
Oletko siirtymässä yrittäjäksi yrityskaupan kautta?
Lue myös: Yrityskauppa onnistuu isolla prosentilla