Yrittäjä, näillä keinoilla pidät yrityksesi kunnossa
Monen yrityksen toimintaympäristö on muuttunut tänä vuonna koronakriisin vuoksi. Muuttuvassa tilanteessa ennakointi yrityksen taloudenhoidossa ja suunnitelmallisuus voivat pelastaa ikäviltä yllätyksiltä ja säästää myös selvää rahaa.
Kokosimme listan asioista, jotka yrittäjä voi tehdä hallitakseen yrityksensä taloutta siten että kassakriisiä ei pääse syntymään. On ensiarvoisen tärkeää, että olet hyvin perillä yrityksesi taloudellisesta tilanteesta erityisesti, kun epävarmuustekijöitä on paljon.
Kassanhallinnan lisäksi muuttuvassa toimintaympäristössä kannattaa pohtia liiketoiminnan uusia mahdollisuuksia sekä mahdollisesti sopeuttamistoimia.
Ota ajoissa yhteys rahoittajiin
Finnveran kolmen kohdan toimintaohje koronatilanteessa pätee edelleen:
1. Ota yhteys omaan pankkiisi mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
2. Finnvera ja pankit joustavat maksujärjestelyissä, ja niistä kannattaa sopia oman pankin kanssa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
3. Finnvera mahdollistaa pankin myöntämän käyttöpääoman takauksella.
Lisää Finnveran palveluista koronatilanteessa löydät osoitteesta finnvera.fi/korona
Miten liiketoiminta jatkuu – entisin vai uusin eväin?
Jos tilauskanta supistuu ja kassavirta hyytyy pidemmäksi aikaa, on syytä lähteä selvittämään, onko liiketoimintaa mahdollista uudistaa tai jopa löytää tilanteesta mahdollisuuksia tarjota uusia tuotteita tai palveluita. Tilannetta kannattaa pohtia myös pidemmän aikavälin näkymät huomioiden. Mikä on tilanne akuutin kriisin jälkeen? Muuttuuko markkinatilanteessa jotakin pysyvästi? Koronavirustilanteesta johtuvien vaikeuksien hoitamiseen löytyy eri rahoitusvaihtoehtoja. Kriisirahoituksen lisäksi rahoitusta on saatavilla eri lähteistä myös yrityksen toiminnan kehittämiseen. Lisätietoa löydät kootusti työ- ja elinkeinoministeriön sivuilta.
Tarvitsetko ammattitaitoista konsulttia avuksi yrityksen kehittämiseen? Siihen on mahdollisuus esimerkiksi ELY-keskuksen kautta.
Kokonaiskuva ja kassa hallintaan
Tee kassavirtalaskelma ainakin seuraavan kahden kuukauden ajalle. Kirjaa ylös ensin yrityksen olemassa olevat rahavarat ja arvioi sitten yrityksen tulot seuraavalta kahdelta kuukaudelta. Laske tämän jälkeen tiedossa olevat kulut niin ikään tulevilta kahdelta kuukaudelta. Jos laskuja on jo päässyt erääntymään, ole heti yhteydessä velkojiin ja pyri sopimaan maksusuunnitelmasta.
Neuvottele pankin kanssa lyhennysvapaasta jaksosta pankkilainaan. Myös lisärahoitusmahdollisuus pankista kannattaa kartoittaa. Ole realistinen suunnitelman kanssa. Se kannattaa käydä läpi oman tilitoimiston kanssa.
Tyypillisiä yritystoiminnan sopeuttamistoimia ovat lomautukset ja muut kustannusten leikkaamiset tai liiketoiminnalle tarpeettoman omaisuuden realisointi. Yrittäjä voi esimerkiksi pyrkiä sopimaan määräaikaisesta vuokranalennuksesta vuokranantajansa kanssa tai pidemmästä maksuajasta tavarantoimittajien kanssa.
Mitä tehdä maksuvaikeuksissa?
Jos maksuvaikeuksia ilmenee, soita mahdollisimman pian Yritys-Suomi Talousapu -neuvontapalvelun palvelunumeroon (0295 024 880). Soita viimeistään silloin, kun maksamattomia laskuja alkaa kasautua ja joudut jättämään osan maksamatta rahanpuutteen vuoksi. Palvelu on maksuton ja luottamuksellinen.
Ota esille ennen palveluun soittamista ainakin viimeisin tuloslaskelma ja tase tai vastaavat verotustiedot, listaus mahdollisista rästissä, perinnässä sekä ulosotossa olevista maksuista, listaus muista veloista ja vastuista, verovelkatodistus sekä muut elinkeinotoimintaan vaikuttavat sopimukset.
Kun olet päässyt sopimukseen velkojien kanssa, pysy sovitussa maksusuunnitelmassa, ja jos se ei onnistu, ole uudelleen yhteydessä velkojiin.
Mistä lisätietoa:
Koottua tietoa Finnveran palveluista koronatilanteessa: finnvera.fi/korona
Katso myös vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.
TEM:n ohjeet rahoituksesta
ELY-keskuksen vinkit kehittämiseen
tai
Riku Mulari
rahoitusjohtaja
p. 029 460 2661 tai [email protected]