Finnvera mukana Independence of the Seas -risteilyaluksen rahoituksessa

Aker Yards Oy:n Turun telakalta luovutettiin Freedom-sarjan kolmas risteilyalus yhdysvaltalaiselle Royal Caribbean Cruises –varustamolle 17.4.2008. Independence of the Seas ja sen vuosina 2006 ja 2007 luovutetut sisaralukset ovat maailman suurimmat risteilyalukset ennen Turun telakalla rakenteilla olevien Genesis-luokan alusten valmistumista.

Jättiristeilijä on 339 metriä pitkä ja 38 metriä leveä ja siihen mahtuu 4375 matkustajaa ja 1365 miehistön jäsentä. Alus tarjoaa upeat lomanviettopuitteet eri ikäisten matkustajien tarpeisiin. Ehkä eniten huomiota Freedom-alukset ovat saaneet savupiipun reunaan rakennetusta hurjannäköisestä kiipeilyseinästä, lainelautasimulaattorista ja laivan uumenista löytyvästä luistelukentästä. Sisaraluksistaan poiketen Independence of the Seas jää kesäkaudeksi Eurooppaan ja risteilee Southamptonista mm. Välimerelle. Marraskuussa aluksen on tarkoitus siirtyä Karibialle.

Finnvera oli takaajana mukana aluksen rakennusaikaisessa rahoituksessa ja on nyt mukana ostajaluottotakuullaan aluksen toimituksen jälkeisessä rahoituksessa.

Noin 600 miljoonaa euroa maksaneen aluksen rahoituksen järjestämiseksi Royal Caribbean Cruises -varustamo nosti luovutuksen yhteydessä 530 miljoonan dollarin suuruisen luoton. Luotonantajina on useita kaupallisia pankkeja ja Norjan Exportfinans. Luoton pääjärjestäjänä toimi Nordea, joka on myös Finnveran takuunsaaja. Finnvera takaa luotosta 300 miljoonaa dollaria eli 57 prosenttia.

Lisätietoja:
toimialavastaava, rahoituspäällikkö, Riitta Leppäniemi, puh. 020 460 7223