Finnvera solmi takuusopimuksen Botnian Uruguayn sellutehdashankkeen vientiluoton vakuudeksi

Finnvera Oyj solmi tänään 230 miljoonan US-dollarin suuruisen ostajaluottotakuusopimuksen 10 vuoden vientiluotolle, jonka luotonsaaja on Botnia S.A. Uruguayssa. Takuun edunsaajina ovat vientiluoton rahoittajina toimivat liikepankit ja sillä katetaan sekä poliittisia että kaupallisia riskejä. Vientiluotolla rahoitetaan Andritz Oy:n laitevientiä Suomesta.

Hankkeen muita rahoittajia ovat muun muassa maailmanpankkiryhmään kuuluvat International Finance Corporation (IFC) sekä Multilateral Investment Guarantee Agency (MIGA).

Finnvera on jo aiemmin julkaissut myöntäneensä MIGAlle 100 miljoonan US-dollarin jälleenvakuutuksen MIGAn hankkeeseen myöntämälle 300 miljoonan US-dollarin poliittisten riskien vakuutukselle. Finnveran vastuut hankkeessa ovat siten yhteensä 330 miljoonaa US-dollaria eli noin 250 miljoonaa euroa.

Oy Metsä-Botnia AB:n tytäryhtiö Botnia S.A.. rakentaa Uruguayn Fray Bentosiin sellutehdasta, jonka vuosittainen tuotantokapasiteetti on miljoonaa tonnia valkaistua eukalyptussellua. Tehdas rakennetaan Euroopan unionissa määriteltyjen parhaiden käytössä olevien tekniikoiden (best available technology, BAT) mukaisesti. Hankkeesta teetettyjen riippumattomien tutkimusten mukaan tehtaasta ei aiheudu haittaa ympäristölle eikä alueen elinkeinoille, kun taas sen tuomat positiiviset sosioekonomiset vaikutukset ovat merkittäviä. Investointi on Uruguayn historian suurin ja hankkeen arvioidaan luovan alueelle noin 8 000 pysyvää uutta työpaikkaa.

varatoimitusjohtaja Topi Vesteri, puh. 020 460 7238