Finnvera takaamassa P&O Ferriesin ostajaluottoa

Aker Yards Oy ja brittiläinen P&O Ferries varustamo solmivat elokuussa kahta suurta matkustaja-autolauttaa koskevan laivanrakennussopimuksen. Tilatut alukset tulevat varustamon Englannin kanaalin liikenteeseen Dover-Calais -reitille. Alukset ovat kooltaan 49 000 bruttotonnia ja matkustajakapasiteetiltaan 2 000 matkustajaa. Niiden pituus on 210 metriä ja autokaistatilaa on 2 700 metriä.

Alusten kauppahinta on yhteensä noin 360 miljoonaa euroa. Finnveran takuu kattaa noin 284 miljoonan euron ostajaluotosta 95 prosenttia. Laina-aika kattaa rakennusvaiheen sekä 12 vuotta aluksen luovutuksesta. Hankkeen rahoittajina toimivat Calyon sekä Fortis Bank S.A./N.V.

P&O Ferries on Dubain hallituksen omistaman sijoitusrahaston 100 prosenttisesti omistama Britannian suurin lauttaoperaattori.

Alukset valmistuvat Rauman telakalta vuosina 2010 ja 2011. Niiden työllisyysvaikutus on arviolta 1 800 miestyövuotta.

rahoituspäällikkö Petri Vartiainen, puh. 020 460 7341
toimialavastuullinen rahoituspäällikkö Riitta Leppäniemi, puh. 020 460 7223