Finnveran vientitakuutoiminnalle uusi ympäristöpolitiikka

Finnvera Oyj:n vientitakuutoiminnassa otettiin käyttöön uusi ympäristöpolitiikka 19.5.2004 alkaen. Politiikka perustuu OECD:n neuvoston 18.12.2003 hyväksymään uuteen ympäristösuositukseen, joka korvaa myös Finnverassa käytössä olleet vientitakuulaitosten aiemmat yhteiset OECD:ssä neuvotellut toimintatavat ympäristöasioissa.

Vientitakuuhakemukset, jotka ovat luoton takaisinmaksuajaltaan kaksi vuotta tai yli, seulotaan ympäristöluokittelua varten. Takuuhakemuksiin liittyvien pääomatavaravienti- ja investointihankkeiden potentiaalisten ympäristövaikutusten perusteella hakemukset luokitellaan ympäristöluokkiin A, B tai C. Luokan A-hankkeilla voi olla merkittäviä ja B-hankkeilla kohtalaisia ympäristövaikutuksia. C-hankkeilla ei ole potentiaalisia ympäristövaikutuksia tai ne ovat vähäisiä. Ympäristöluokka määrää Finnveran ympäristöarvioinnin laajuuden. Finnveran päätös edellyttää erillistä ympäristöarviota hankkeen ympäristövaikutuksista, jos hanke kuuluu luokkaan A tai B.

Finnveran ympäristöpolitiikan keskeisimmät muutokset ovat:

• A-luokan hankkeissa takuun myöntämisen edellytyksenä on, että siihen liittyvän hankkeen ympäristötietoja julkaistaan 30 päivää ennen kuin Finnvera osaltaan solmii takuusopimuksen.
  • A-luokan hankkeista tulee olla tehtynä ympäristövaikutusten arviointiselvitys eli YVA.
  • A- ja B-luokan hankkeiden ympäristösuorituskykyä verrataan sekä kohdemaan kansalliseen että johonkin asianmukaiseen kansainväliseen ympäristöstandardiin. Kyseeseen tulevat mm. Maailmanpankki-ryhmän tekniset standardit. Hankkeen tulee täyttää kohdemaan kansalliset ympäristönormit. Jos valittu kansainvälinen ympäristöstandardi on kohdemaan lainsäädäntöä tiukempi, tulee hankkeen täyttää myös tämä.
  • Arvioitaviin ympäristövaikutuksiin kuuluvat myös seuraavat sosiaaliset näkökohdat: väestön pakkomuutto, alkuperäiskansojen asema ja kulttuuriomaisuus.

Uusi ympäristöpolitiikka koskee takuuhakemuksia, jotka saapuvat Finnveraan 19.5.2004 jälkeen. Ympäristösuositusta tarkastellaan seuraavan kerran OECD:ssä vuoden 2006 loppuun mennessä. Finnvera seuraa kehitystä OECD:ssä sekä osallistuu aktiivisesti vientitakuulaitosten välisiin neuvotteluihin yhteisistä lähestymistavoista ympäristöasioissa.

Finnveran vientitakuutoiminnan ympäristöpolitiikkaa noudatetaan myös sen tytäryhtiöissä Suomen Vientiluotto Oy:ssä ja Fide Oy:ssä.

Liiketoimintajohtaja Topi Vesteri, puh. 020 460 7238
Ympäristöasiantuntija Vesa Oksanen, puh. 020 460 7348