Hidastunut talouskasvu näkyy myös Finnverassa

Pk-yritysten suhdanneodotukset ovat syksyn Pk-yritysbarometrin mukaan selvästi heikentyneet. Suhdannetilanteen heikkeneminen vaikuttaa pk-yrityksiin monilla toimialoilla. – Finnvera on tässä tilanteessa mukana helpottamassa pk-yritysten rahoitusjärjestelyjä. Koko tuotevalikoimamme on käytettävissä kannattaviksi arvioimissamme hankkeissa, Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä lupaa.

Pk-yritysbarometrin mukaan yleisestä talouskasvun hidastumisesta huolimatta kasvuyritykset ovat vielä toiveikkaita tulevaisuuden suhteen. Tutkimuksen mukaan voimakkaasti kasvuhakuisista yrityksistä yli puolet (51 %) uskoo suhdanteiden paranevan ja 40 % uskoo suhdanteiden pysyvän ennallaan.
– Toki kasvuhakuistenkin yritysten optimismi on laantunut, mutta vain vähemmistö uskoo suhdanteiden laskuun, sanoo Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä.
– Finnveran asiakaskunnassa erityisesti kansainvälistymisen kautta kasvavien yritysten määrä lisääntyi alkuvuonna voimakkaasti. Finnvera tarjosi kuuden ensimmäisen kuukauden aikana kasvaville ja kansainvälistyville yrityksille lainoja ja takauksia jopa 30 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna samaan aikaan. Rahoitusta sai yli 1 000 kasvuyritystä yhteensä 296 miljoonaa euroa. Näistä noin 170 yrityksen kasvu suuntautui kansainvälisille markkinoille. Kansainvälistyvät yritykset tarvitsevat runsaasti rahoitusta kaupankäyntiin. Sekä valmistusaikaisen rahoituksen että toimitusvakuuksien kysyntä on ollut vilkasta.

Suurin osa kyselyyn vastanneista piti kansainvälisen rahoitusmarkkinatilanteen muutosten vaikutuksia melko vähäisinä, mutta 21 % vastanneista on havainnut erittäin tai melko suuria kansainvälisten rahoitusmarkkinoiden muutosten vaikutuksia omassa rahoituksessaan.
– Nämä rahoitusmarkkinoiden muutokset lisäävät todennäköisesti rahoituksemme kysyntää ja korostavat Finnveran roolia pk-yritysten riskirahoittajana, sanoo Heikkilä.

Finnvera mukana yritysjärjestelyjen rahoituksessa

Pk-barometrin mukaan yritysjärjestelyjen, kuten omistajan- ja sukupolvenvaihdosten määrä kasvaa lähivuosina. Finnverassa ennakoidaan, että myös erilaisten yritysjärjestelyjen rahoituskysyntä tulee lisääntymään.

– Haluamme omalta osaltamme rahoituksen keinoin taata, että muutostilanteissa kuten sukupolvenvaihdoksissa olevien pk-yritysten toiminta jatkuu, toteaa Heikkilä.
– Rahoitustuotteemme soveltuvat hyvin sekä yrityksen omistajan että yrityksen rahoittamiseen. Esimerkiksi viime vuonna Finnvera oli osarahoittajana mukana lähes 1 100:ssa omistusjärjestelyssä, joihin tarjosimme rahoitusta yhteensä 150 miljoonaa euroa, Heikkilä kertoo.

Kun yritys toimii vakiintuneella tavalla, rahoitus järjestyy yleensä helpommin. Finnveran mukanaoloa tarvitaan tilanteissa, joissa rahoituksesta uhkaa tulla pullonkaula.
– Tällaisia tilanteita ovat erilaisten yritysjärjestelyjen lisäksi esimerkiksi liiketoiminnan laajennus- tai kasvuvaiheet sekä yrityksen kansainvälistyminen. Erityisrahoittajana meillä on mahdollisuus ottaa kaupallisia rahoittajia enemmän riskiä ja mukanaolomme varmistaa hankkeen kokonaisrahoituksen järjestymisen.

Lisää riskinottoa äkillisen rakennemuutoksen alueilla

Rakennemuutosten jatkuessa Finnvera on varautunut rahoittamaan yritystoimintaa äkillisillä rakennemuutosalueilla entistä joustavammin.

– Pyrimme rahoittamaan kaikki kannattaviksi arvioimamme hankkeet. Otamme huomioon rahoituspäätöksiä tehdessämme myös työllisyysnäkökohdat, sanoo varatoimitusjohtaja Veijo Ojala Finnverasta. Finnveran rahoitusehdot ovat tarvittaessa myös tavallista joustavampia äkillisillä rakennemuutosalueilla.

Äkillisen rakennemuutoksen alueella tarkoitetaan sellaista seutukuntaa, jolla toiminut merkittävä yritys on supistanut toimintaansa tai on kokonaan lopettamassa. Tällä hetkellä valtioneuvoston nimeämiä alueita on yksitoista eri puolilla Suomea.

– Voimme olla mukana rahoittamassa äkillisen rakennemuutoksen alueilla toimivia yrityksiä tai yrittäjiksi aikovia heti kriisin alkuvaiheessa, Veijo Ojala mainitsee.

Valtio on myös parantanut Finnveran riskinottomahdollisuuksia äkillisen rakennemuutoksen alueilla. Näillä alueilla Finnveralle mahdollisesti syntyvistä luottotappioista valtio korvaa aiempaa suuremman osan.

Pienrahoitushakemusten käsittely tehostuu

Yrittäjyyttä ja uusien yrityksien perustamista edistetään myös seudullista yhteistyötä kehittämällä. Finnveralle saapuvien aloittavien yritysten rahoitushakemusten käsittely tehostuu entisestään, sillä pienrahoituspäätöksen perusteena voidaan käyttää seudullisten yrityspalvelujen ja neuvontaorganisaatioiden lausuntoja. Uusi toimintamalli otetaan käyttöön valittujen yhteistyökumppaneiden kanssa tämän vuoden aikana.

Lausunnonantajina voivat toimia mm. uusyrityskeskukset, kuntien omistamat elinkeinoyhtiöt ja teknologiakeskusten neuvontaorganisaatiot.

Finnvera on kehittänyt myös sähköistä asiointiaan. Tavoitteena on, että valtaosa hakemuksista voidaan lähettää sähköisesti.

toimitusjohtaja Pauli Heikkilä, puh. 020 460 7321
varatoimitusjohtaja Veijo Ojala, kotimaan rahoitus, puh. 020 460 7405 tai 0400 672 401
liiketoimintajohtaja Annamarja Paloheimo, kasvu- ja kansainvälistymisrahoitus, puh. 020 460 7267 tai 050 309 7368
viestintäjohtaja Leena Jaakkola, puh. 020 460 7232 tai 040 352 9332

Finnvera Oyj on Suomen valtion omistama erityisrahoitusyhtiö. Se tarjoaa asiakkailleen lainoja, takauksia, pääomasijoituksia ja vientitakuita. Finnvera on Suomen virallinen vientitakuulaitos, Export Credit Agency (ECA).