Pankkiriskitakuu - Vientikauppaan liittyvien toimeksiantotakausten turvaksi

Finnveran uusi pankkiriskitakuu suojaa kotimaisen vientiyrityksen pankkia tämän viejälle antamaan, kauppahinnan maksamista turvaavaan pankkitakaukseen liittyviltä riskeiltä. Takuu on remburssitakuun kaltainen, virtaviivainen ulkomaista pankkiriskiä kattava tuote.

Pankkiriskitakuu kattaa ostajan pankista johtuvan kaupallisen riskin sekä ostajan pankin maasta johtuvan poliittisen riskin. Normaalikatteisessa pankkiriskitakuussa kaupallisten riskien takuukate on yleensä 95 % ja poliittisten riskien takuukate 100 %. Riskinjakomallissa kaupallisten ja poliittisten riskien takuukate on enintään 50 %. Pankkitakauksen antaneelle pankille on jäätävä Finnveran määräämä osuus riskistä, joka on yleensä vähintään 15 %.

Kenelle takuu myönnetään?

Takuu myönnetään pankille, joka on antanut vientiin liittyvän pankkitakauksen suomalaiselle viejälle ja saanut takaukselleen ostajan pankin vastasitoumuksen. Takuun odotetaan olevan hyödyllinen erityisesti pk-yritysten kaupoissa poliittisen riskin maihin, joissa viejälle tarjotaan kauppahinnan maksun vakuudeksi ostajan pankin antamaa takausta. Tällöin viejä voi haluta pankkitakauksen omasta tutusta pankistaan jo siitäkin syystä, että ulkomaisten vakuuksien hallinta ei ole yrityksen vahvinta alaa.

Millä edellytyksillä korvausta maksetaan?

Korvauksen maksaminen edellyttää, että viejän pankki on maksanut viejälle pankkitakauksen mukaisesti ja esittänyt vastasitoumuksen mukaisen vaatimuksen ostajan pankille, eikä ostajan pankki ole riitauttanut maksuvelvollisuuttaan

Mitä takuu maksaa?

Normaalikatteisessa pankkiriskitakuussa takuumaksu perustuu Finnveran riskiarvioon ostajan pankista ja sen maasta sekä riskiajan pituuteen. Riskinjakomallissa takuumaksu on Finnveran riskiosuutta vastaava osa pankin veloittamasta pankkitakausprovisiosta.

Normaalikäytäntönsä mukaan Finnvera perii käsittelymaksun myöntäessään takuun.

Yhteyshenkilöt:

Timo Huovilainen, puh. 020 607362