PK-yritysbarometri, syksy 2011 - Pienyritykset yhä varovaisempia lainanotossa – rahoitus ongelma omistajanvaihdoksissa

Heikentynyt taloustilanne on saanut pk-yritykset varovaisiksi lainanotossaan. Syksyn Pk-yritysbarometrin mukaan 45 prosentilla yrityksistä on nyt lainaa tai muuta ulkoista rahoitusta, kun osuus on vuosikaudet liikkunut 50 prosentin tasolla. Alle viiden hengen pienyrityksistä enää noin joka kolmannella on lainaa. Talouden ongelmat näkyvät myös siinä, että käyttöpääoman merkitys on korostunut entisestään ja maksuvaikeudet ovat huolestuttavan yleisiä.

Elo-syyskuun vaihteessa tehdystä barometrin pikapäivityksestä käy ilmi, että samalla kun suhdannenäkymät ovat heikentyneet dramaattisesti, yritysten käyttöpääoman tarve on lisääntynyt. Jo joka kolmas lainarahoitusta harkitseva yritys nimeää sen tärkeimmäksi rahoituksen käyttökohteeksi investointinäkymien heikennyttyä. Rahoitustarpeissaan 75 prosenttia yrityksistä suuntaa lainaneuvotteluun pankin kanssa ja yhä useampi – vajaat 40 prosenttia pikapäivityksen vastaajista – aikoo ottaa yhteyttä Finnveraan.

– Yritysten käyttöpääoman tarve näkyy Finnveran rahoituksen kysynnässä jo nyt selvästi. Esimerkiksi myöntämämme suhdannerahoituksen määrä on lähes kaksinkertaistunut viime vuoden alkupuoliskoon verrattuna, sanoo Finnveran varatoimitusjohtaja Veijo Ojala.

Suhdannerahoitus otettiin käyttöön vuoden 2009 maaliskuussa kansainvälisen talouskriisin ollessa syvimmillään. Sitä on hyödyntänyt jo noin 1 100 yritystä. Finnveran suhdannelainoilla ja -takauksilla yritykset voivat kattaa sekä käyttöpääoma- että investointitarpeitaan.

Noin seitsemän prosenttia pk-barometrin vastaajista kokee, että rahoitus on este yrityksen kehittämiselle. Useimmiten ongelmat liittyvät joko rahoituksen saatavuuteen tai vakuuksien puutteeseen, ei niinkään rahoituksen hintaan.

Maksuvaikeuksia noin 15 prosentilla pk-yrityksistä

Yli kolmasosa pk-yrityksistä suunnittelee sukupolven- tai omistajanvaihdosta. Sopivan jatkajan löytäminen tuottaa päänvaivaa, samoin rahoituskuvio: lähes joka viides vaihdosta suunnitteleva yritys nimesi rahoituksen suurimmaksi haasteekseen.

– Finnvera rahoittaa vuosittain noin tuhat yrityksen omistajanvaihdosta. Joukkoon mahtuu monenkokoisia ja -tyyppisiä yrityskauppoja, joskin suurin osa kaupoista liittyy alle viiden hengen pienyrityksiin. Toimimme yhteistyössä muiden rahoittajien kanssa, ja mukanaolomme varmistaa usein hankkeen koko rahoituksen järjestymisen, Ojala painottaa.

Barometrin pk-yrityksistä 15 prosenttia raportoi maksuvaikeuksista viimeisten kolmen kuukauden aikana. Osuus on sama kuin kevään barometrissa, eli edelleen selvästi normaalitasoa korkeampi.

Suomen Yrittäjät, Finnvera ja työ- ja elinkeinoministeriö tekevät Pk-yritysbarometrin yhteistyössä kaksi kertaa vuodessa. Barometrin tavoitteena on selvittää pienten ja keskisuurten yritysten toimintaa ja taloudellista toimintaympäristöä. Syksyn 2011 barometri perustuu 3 900 pk-yrityksen vastauksiin. Elo-syyskuun vaihteessa tehtyyn barometrin pikapäivitykseen vastasi runsaat 1 700 yritystä.

Suomen Yrittäjien tiedote aiheesta sekä PK-yritysbarometrin aineisto

Lisätietoja: