Venture Cupin voittaja on kuopiolainen Numcore

(Venture Cup -lehdistötiedote)

Liiketoimintasuunnitelmakilpailun voittoisa tiimi aloittaa liiketoiminnan kesäkuun alussa.

Valtakunnallisen Venture Cup -liiketoimintasuunnitelmakilpailun voittajat on valittu. Ensimmäisen, 25 000 euron palkinnon sai Numcore, jonka liikeideana on tuottaa prosessiteollisuuteen kolmiulotteisesti kuvantavia mittalaitteita. Kolmen pääpalkinnon lisäksi kilpailussa jaettiin ympäristö- ja turvallisuus lisäpalkinto, kannustuspalkinto sekä lisäpalkintoja Venture Cupin tukiverkostolta.

Venture Cup -kasvuyrittäjyysohjelma tarjoaa kilpailijoille palkintojen lisäksi maksuttoman yrittäjyyskoulutuksen, tukea yrittäjyyden alkuaskelilla ja verkostoitumismahdollisuuksia toisten yrittäjien, huippuasiantuntijoiden ja pääomasijoittajien kanssa.

Kilpailussa toisena palkittiin 15 000 euron palkinnolla Beautiful9 - liikeidea odottaville äideille suunnatusta virtuaalisesta vaatekaapista. Kolmannen, 10 000 euron palkinnon, sai BlueFors, jonka kaupallisella, täysin automatisoidulla jäähdytyslaitteella päästään 0,025 asteen päähän absoluuttisesta nollapisteestä. 10 000 euron Ympäristö ja turvallisuus -lisäpalkinnon sai kompostoituvia hauta- ja pöytäkukka-alustoja valmistava Ekoalustat. Tuhannen euron kannustuspalkinnon sai LaTiDa, jonka liikeidea on tuottaa ympäristöä säästäen tuoreita ja kemikaalittomia ihonhoitotuotteita.

"Venture Cupin tutkimuksen mukaan kilpailussa finaalivaiheeseen pääseminen korreloi jo selvästi yrityksen tulevan menestymisen kanssa. Kaikki finaalivaiheeseen osallistuneet liikeideat olivat erityisen hyviä. Tuomarit olivat erityisen iloisia huomatessaan, että liiketoimintasuunnitelmat ovat kilpailun aikana kehittyneet siihen vaiheeseen, että niillä voi jo yritystä viedä eteenpäin," sanoo tuomaristokokouksen puheenjohtaja Jukka Jokinen Eqvitec Partners Oy:stä.

Voitokas Numcore aloittaa liiketoimintansa

Venture Cupin voittaja Numcore tuottaa teollisuusprosesseja kolmiulotteisesti kuvantavia mittalaitteita, joissa yhdistetään uudella tavalla mallinnus ja mittaukset. Sensoreilla voidaan mitata minkä tahansa nesteen tai lietteen tasalaatuisuutta ja näin ollen tarkkailla esimerkiksi teollisuuslaitosten ympäristöpäästöjä. Voiton siivittämänä yhtiö aloittaa liiketoimintansa 2.6.2008 viiden henkilön voimin.

”Venture Cup on ollut hieno kokemus verkostoitumisen takia. Toiminnan aloittamiselle myös rahapalkinnolla on suuri merkitys. Liiketoimintakilpailun voitto on hyvä ponnistuslauta, mutta tästä eteenpäin yritys pitää rakentaa joka päivä, tiili tiileltä”, kertoo Numcoren toimitusjohtaja Anssi Lehikoinen.

Venture Cup on kaikille avoin valtakunnallinen liiketoimintasuunnitelmakilpailu, jonka tavoitteena on edistää akateemista yrittäjyyttä Suomessa. Kolmivaiheisen kilpailun lisäksi Venture Cup tarjoaa osallistujille maksutta korkeatasoisen yrittäjyyskoulutusohjelman, huippuasiantuntijoiden henkilökohtaista ohjausta ja tuomaristopalautetta sekä mahdollisuuden Suomen johtavien pääomasijoittajien kohtaamiseen. Venture Cup järjestetään yhteistyössä yliopistojen, korkeakoulujen, ammattikorkeakoulujen, teknologiakeskusten ja yrityshautomoiden kanssa.

www.numcore.fi

www.venturecup.fi