Vientisaatavatakuu - Luottoriskitakuun pikkuveli vientisaatavien vakuuttamiseen

Finnveran vientisaatavatakuu on kevennetty versio perinteisestä luottoriskitakuusta, ja se on tarkoitettu poliittisen riskin maihin tapahtuvaan lyhyen maksuajan vientiin.

Vientisaatavatakuun avulla viejä voi vakuuttaa ulkomaiselta ostajalta olevat saatavansa luottotappioiden varalta. Takuu kattaa ostajasta johtuvan kaupallisen riskin sekä ostajan maasta johtuvan poliittisen riskin. Finnveran riskiosuus määräytyy ostajan luottokelpoisuuden ja ostajan maan poliittisen riskin mukaan ja voi olla enimmillään 90 % taatusta saatavasta. Viejä voi käyttää vientisaatavatakuuta myös luoton vakuutena siirtämällä takuuseen perustuvan korvausoikeutensa pankille.

Kenelle takuu myönnetään ja millaisiin toimituksiin takuuta voi käyttää?

Vientisaatavatakuu myönnetään suomalaiselle viejälle. Takuu on tarkoitettu lähinnä raaka-aineiden, kulutus- ja kestokulutustavaroiden sekä puolivalmisteiden vientiä varten. Vienti voi koostua myös palveluista. Vientituotteen on yleensä oltava suomalaista alkuperää tai vientikaupan on muuten täytettävä edellytys suomalaisesta intressistä. Maksuehtona on yleensä enintään 180 päivän tili- tai vekseliluotto.

Vientisaatavatakuuta ei voida myöntää EU-maihin ja OECD:n teollisuusmaihin tapahtuvassa lyhyen maksuajan viennissä. Finnvera voi myöntää takuita edellä mainittuihin maihin silloin, kun luottoaika on kaksi vuotta tai pidempi. Maaluettelo on alla olevassa linkissä.

Milloin korvausta maksetaan?

Viejä voi hakea korvausta kolmen kuukauden odotusajan jälkeen saatavan eräpäivästä. Ostajan maksukyvyttömyyden johdosta korvausta voi hakea heti saatavan eräännyttyä.

Mitä takuu maksaa?

Taattavan viennin arvosta peritään takuumaksu, jonka suuruuteen vaikuttavat vientikaupan luottoaika ja ostajan maan riskiluokka. Takuun myöntämisestä ei peritä erillistä käsittelymaksua. Takuumaksutaulukkoon pääsee alla olevasta linkistä.

Yhteyshenkilöt:

Timo Huovilainen, puh. 0204 607362