Content Section
Uutiset

Ostajarahoituksen järjestäminen suomalaisen vientiyrityksen asiakkaalle usein edellytys kaupan syntymiselle

Published date

Suomalaisten vientiyritysten näkymät ovat Suomelle tärkeillä vientitoimialoilla hyvät. Finnveran vientitakuiden ja erityistakausten vastuukannasta yli puolet on vientiyritysten tulevien vuosien toimituksiin liittyviä tarjouksia tai sopimuksia. Ne ulottuvat parhaimmillaan jopa vuoteen 2024 saakka. Vaikka viennin rahoituksen vastuukanta on kasvanut, se ei suoraan merkitse luottoriskien kasvua. Rahoituksen järjestäminen tärkeydestä kertoo se, että ostajarahoitus suomalaisen vientiyrityksen ulkomaiselle asiakkaalle voi olla edellytys sille, että suomalaisyritys voittaa kauppasopimuksen.

Finnveran suuryritysten vientitakuiden ja erityistakausten vastuukanta oli 22,2 miljardia euroa vuoden 2017 lopussa (18,1). Vastuukanta kasvoi edellisvuodesta noin 23 prosenttia. Vuoden lopun vastuukannasta noin 9 miljardia euroa on jo nostettuja vastuita. Suurempi osuus on siis tuleviin kauppoihin eli esimerkiksi laite- tai laivatoimituksiin liittyviä sitoumuksia. Näin pitkälle tulevaisuuteen suuntautuvaa kysyntää Finnverassa ei ole aiemmin nähty.

–Kasvava rahoitustarve oli tiedossa jo vuonna 2016, ja viime vuoden aikana suomalaisyritykset saivat kauppaneuvotteluja sinetöityä. Finnveran viennin rahoituksen enimmäisvaltuuksien nosto vuoden 2017 alusta mahdollisti sen, että viime vuoden aikana pystyimme tekemään historiallisen suuria rahoitusjärjestelyjä vientiyrityksille. Ostajarahoitusjärjestelyillä varmistetaan yhä useammin se, että suomalainen vientiyritys voi tarjota tuotettaan ulkomaiselle ostajalle yhtä hyvillä ehdoilla kuin ulkomaiset kilpailijat. Vientitakuulaitoksena Finnveralla on iso rooli rahoitushankkeissa laina-aikojen ollessa pitkiä, sanoo liiketoimintajohtaja Jussi Haarasilta Finnverasta.

Tyypillinen tilanne on esimerkiksi se, kun ulkomainen varustamo kilpailuttaa telakoita laivatilauksessa. Varustamo eli ostaja saa kauppasopimuksen yhteydessä Finnveralta rahoituslupauksen, joka takaa rahoituksen laivan ostamiseen. Laina nostetaan, kun alus on valmis ja suomalainen telakka luovuttaa sen ostajalle. Ostaja maksaa lainan takaisin tämän jälkeen, alusten tapauksessa tyypillisesti 12 vuoden aikana.

Katso videolta, miten vientikaupan ostajarahoitus toimii käytännössä .

– On tärkeää huomata, tuleviin toimituksiin liittyvistä sitoumuksista ei voi syntyä luottotappioita ennen lainan nostoa, ja siten raportoimamme viennin rahoituksen kasvu ei suoraan merkitse luottoriskien kasvua. Kuitenkin ostajarahoituksen tarjoaminen voi usein olla ratkaisevaa siinä, että suomalainen yritys voittaa tarjouskilpailun. Tämä puolestaan takaa työtä suomalaisille, Haarasilta sanoo.

Mahdollisiin luottoriskeihin Finnvera varautuu arvioimalla perusteellisesti kunkin ostajan liiketoiminnan. Lisäksi vientitakuutoiminnasta syntyvät voitot rahastoidaan puskurirahastoon. Yhteensä vientitakuutoiminnalle on kertynyt noin 1,4 miljardin euron puskurivarat mahdollisia tulevia tappioita vastaan. Riskeihin varaudutaan myös jälleenvakuutuksilla, jotka ovat keskeinen osa riskienhallintaa. Finnveran toiminta on ollut tavoitteiden mukaisesti itsekannattavaa yhtiön lähes 20 toimintavuoden ajan.

Lisätiedot:

Jussi Haarasilta, liiketoimintajohtaja, Suuryritykset, Finnvera, puh. 029 460 2601

Lue myös: Vientikaupan ostajarahoitus pähkinänkuoressa

Jaa sivu: