Content Section
Uutiset

Poseidon Principles: Laivoihin liittyvien CO2-päästöjen seuranta tärkeää, vaikka laskentapa on haastava Finnveralle

Finnvera laski laivoihin liittyvän rahoituksensa suhteelliset hiilidioksidipäästöt neljättä kertaa Poseidon Principlesin mukaisesti.
Published date

Risteilyvarustamojen näkymät ovat hyvät, ja risteilyturismi kasvaa maailmalla. Alus- ja telakkasektori kattaa yli puolet Finnveran vientitakuutoiminnan vastuukannasta, ja toimialan merkitys Finnveralle on erittäin suuri. Siksi myös laivoihin liittyvien päästöjen seuranta ja mittaaminen ovat olennainen osa Finnveran päästölaskentaa. Finnvera laski laivoihin liittyvän rahoituksensa suhteelliset hiilidioksidipäästöt neljättä kertaa Poseidon Principlesin mukaisesti. Tavoite vähentää merenkulun päästöjä on muuttunut kunnianhimoisemmaksi, ja laskutapa haastaa voimakkaasti Finnveraa, jonka rahoittamat laivat ovat pääasiassa maailman suurimpia matkustajaristeilyaluksia. Laskentatavan muutoksen vaikutukset näkyvät selvimmin LNG-polttoaineessa eli nesteytetyssä maakaasussa, joita Finnveran Poseidon-laskennan piirissä olevasta vastuukannasta on noin kaksi kolmasosaa.

Poseidon Principles -aloitteen alkuperäisen tavoitteen mukainen laskenta perustuu Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n tavoitteeseen puolittaa merenkulun päästöt vuoteen 2050 mennessä vuoden 2008 tasosta. Tällä laskutavalla Finnveran alusrahoituksen päästöt ylittivät tavoitetason 37,4 prosentilla. Poseidon Principlesin asettama uusi tavoite pyrkii nettonollapäästöihin vuoteen 2050 mennessä. Tällä mittaustavalla Finnveran tulos oli 44,1 prosenttia yli tavoitetason. 

Päästölaskenta tehdään aina edellisen vuoden tiedoista, eli tulokset perustuvat vuoden 2023 tietoihin. 

Vaikka olemme kauempana tavoitekäyristä kuin viime vuonna, laivoihin liittyvän rahoituksemme painopiste ei ole muuttunut edellisvuosista. Rahoituksemme kohdistuu edelleen uusiin, teknologista huippua edustaviin aluksiin. Laskennassa hiilidioksidipäästöt suhteutetaan aluksen kokoon ja kuljettuun matkaan ja huomioon otetaan myös alukseen liittyvän luoton määrä, ja nämä tekijät vaikuttavat CO2-päästöjen tulokseen ja vuosittaiseen vaihteluun, Finnveran liiketoimintajohtaja Jussi Haarasilta sanoo. 

Toinen Finnveran rahoittamille laivoille tyypillinen piirre on, että suuri osa niistä käyttää polttoaineena LNG:tä. Polttoaineen vaikutus päästölaskentaan on erittäin suuri, vaikka uudet risteilyalukset edustavat viimeisintä teknologiaa ja energiatehokkuutta. Vaikka mittaustapa on Finnveralle haastava, pidämme silti tärkeänä seurata päästöjen kehitystä läpinäkyvästi, Haarasilta jatkaa. 

Laivanrakennustoimiala on Suomessa merkittävä, ja Finnveran vientitakuutoiminnan 22,8 miljardin euron vastuista yli puolet liittyy alustoimialaan. Nostettujen alusvastuiden osuus oli 4,9 miljardia euroa (Q3/2024).

Finnvera kehittänyt ilmastotavoitteitaan ja raportointiaan

Päästölaskenta on parantanut arvioinnin perustana käytettävän datan laatua ja edistää näin Finnveran ilmastovaikutusten raportointia. Tämä tuo tärkeää mitattavuutta ja vertailtavuutta rahoituksen ilmastovaikutusten seurantaan. Finnvera on asettanut toiminnalleen Pariisin ilmastosopimuksen 1,5 asteen mukaisen päästötavoitteen. Marraskuussa 2024 Finnvera liittyi YK:n aloitteesta perustettuun Net-Zero ECA Alliance -yhteistyöfoorumiin, jonka tavoitteina on muun muassa luoda mittaustapa päästötavoitteiden asettamiseen, raportointiin ja seurantaan sekä rakentaa yhteistä näkemystä nettonolla-tavoitteesta vienninrahoituksessa.

Vientitakuulaitoksena meillä on mahdollisuus olla rahoittamassa uusia hankkeita ja uusinta teknologiaa, joilla lähtökohtaisesti tuotetaan nykyistä vähäpäästöisempiä aluksia. Käymme aktiivista keskustelua laajasti alus- ja telakkatoimialan kanssa aina moottorien toimittajista telakoihin ja varustamoihin saakka. Hyvä esimerkki tulevaisuuden teknologioiden kehittämisestä Suomessa on hiilineutraaliksi telakaksi tähtäävän Meyer Turun NEcOLEAP-hanke, jossa tavoitteena on kehittää ilmastoneutraali risteilyaluskonsepti vuoteen 2025 mennessä. Hanketta rahoittaa Business Finland, joka Finnveran tavoin kuuluu Team Finland -verkostoon, Haarasilta sanoo.

Näin CO2-taso lasketaan Poseidon Principlesin mukaan

Hiilidioksidipäästöt suhteutetaan aluksen kokoon ja kuljettuun matkaan, ja jokaiselle alustyypille ja sen kokoluokalle on oma tavoitearvonsa. Alusten tavoitteenmukaisuusprosenteista lasketaan painotettu keskiarvo, ja mitä suurempi on alukseen liittyvän luoton määrä, sitä suuremman painoarvon kyseinen alus saa koko portfolion tavoitteenmukaisuusarvossa (alignment score). Alusten vuoden aikana liikennöimä matka vaikuttaa merkittävästi päästölaskentaan. 

Laskenta perustuu aina edellisvuoden tietoihin, eli nyt raportoitava CO2-taso on laskettu vuoden 2023 tiedoista.

Poseidon Principlesin allekirjoittajat edustavat lähes 80:a prosenttia maailman alusrahoituksen toimijoista. Mukana on keskeisiä laivarahoittajia, kuten kansainvälisiä pankkeja, mutta joukossa on myös Finnveran ohella muiden maiden vientitakuulaitoksia. Finnvera sitoutui Poseidon Principlesiin vuonna 2021.

Lisätiedot:

Jussi Haarasilta, liiketoimintajohtaja, suuryritykset, Finnvera, puh. 029 460 2601

Linkit:

Poseidon Principlesin tiedote ja raportti 12.12.2024: 
Global shipping finance portfolio moves closer to alignment with net zero climate goals - Poseidon Principles for Financial Institutions

Tutustu Poseidon Principles -organisatioon: 
Home - Poseidon Principles for Financial Institutions

Jaa sivu: