Content Section
Uutiset

Yksi joukko korostuu: kasvuyritykset hakevat ahkerasti rahoitusta

Published date

Rahoittajakin näkee kasvun lasikatot ja toivoo yrittäjiltä vielä enemmän suunnitelmallisuutta.

Kasvuyritykset ovat nousseet alkuvuonna merkittävään rooliin ainakin Finnveran lainatiskillä. Tammikuun alun ja huhtikuun lopun välisenä aikana Finnvera myönsi yrityksille rahoitusta yli 300 miljoonalla eurolla, josta kasvuyritysten osuus on 49 prosenttia eli lähes puolet.

Myönnetyllä rahoituksella tarkoitetaan takauksia ja lainoja. Vientitakuut eivät ole luvuissa mukana.

Finnveran rahoituspäällikkö Jani Tuominen sanoo, että rahoituslaitoksen raportointikäytännöt ovat muuttuneet vuoden alussa, joten vertailua edellisiin vuosiin on hankala tehdä. Hän pitää nykyistä kehitystä kuitenkin hyvänä ja positiivisena uutisena.

– Rahoituskohteet voivat vaihdella vuoden aikana. Rahoitamme myös omistajanvaihdoksia ja aloittavia sekä vakiintuneempia yrityksiä. Yksi tavoitteistamme on kuitenkin kohdistaa rahoitusta kasvuyrityksille, Tuominen sanoo.

Kasvuyritykset käyttävät euronsa lähes samalla tavalla kuin muutkin yritykset. Rahaa tarvitaan käyttöpääomaksi, ei niinkään investointeja varten.

Rohkeus vastaan suunnitelmallisuus

Kauppalehden perinteinen Kasvajat-kiertue alkaa toukokuussa. Kohti kasvajia –sarjassaan lehti kysyi kasvuyrityksiltä syitä lasikattoihin eli siihen, mitkä syyt estävät yrityksiä kasvamasta.

Syitä olivat muun muassa myynti- ja markkinointiosaaminen sekä osaavan henkilökunnan saatavuus. Myös rahoituksen hankkiminen nousi kärkikolmikkoon.

Ensimmäisen kerran lasikatto tulee vastaan, kun yrityksen liikevaihto on lähellä miljoonaa euroa. Toisen kerran lasikatto jarruttaa kasvua viiden miljoonan kohdalla.

Finnveran Tuominen allekirjoittaa näkemyksen, vaikka liikevaihtorajat eivät olekaan kiveen hakatut.

Hänen mukaansa tietyt perusasiat korostuvat aina rahoittajan näkökulmasta. Ne liittyvät itse yrittäjään, organisaatioon ja tarvittaviin resursseihin.

– Tiimi on keskiössä, mitä isommaksi yritys kasvaa. Miten resursseja osataan täydentää. Tiimin monipuolisuus on tärkeää, Tuominen sanoo.

Hän pitää kasvuyrittäjien osaamistasoa suhteellisen hyvänä. Erityisesti uuden sukupolven vahvuuksina ovat rohkeus ja uskallus ottaa riskiä.

Joitakin puutteitakin löytyy, varsinkin suunnitelmallisuudessa.

– Omat asiat pitää opetella todella hyvin. Ydinviesti, miksi yrityksen palvelu tai tuote on parempi kuin muilla ja miten on tarkoitus mennä markkinoille. Tarvitsemme samanlaista hissipuhetta kuin sijoittajatkin. Rahoitusta on myös hyvä hakea riittävästi, ettei se lopu kesken, Tuominen opastaa.

FAKTA: Keinot, joilla lasikatto murretaan

  • Joka viidennellä yrityksellä on tullut kasvussa lasikatto vastaan.
  • Suurimpia syitä kasvun lasikaton taustalla on myynti- ja markkinointiosaaminen, osaavan henkilökunnan saatavuus, rahoituksen hankkiminen ja omistajien riskinottokyky.
  • Kasvuyrittäjien mielestä lasikaton voi rikkoa, jos johdolla tai omistajilla on riittävä riskinottokyky. Se on merkittävin yksittäinen keino. Muita tärkeitä ovat tuote- ja palveluinnovaatiot, myynti- ja markkinointiosaaminen, osaavan henkilökunnan saatavuus ja asiakaskysyntä.
  • Tiedot perustuvat Kauppalehden Kasvuyrityskyselyyn, joka lähetettiin 715 yrittäjälle. Näistä 92 vastasi kyselyyn.
  • Käyttöpääomatarpeisiin ja liiketoiminnan käynnistämisen ulkomailla löytyy useita eri rahoitusratkaisuja.

Teksti: Kimmo Koivikko

Jaa sivu: