Elektrifieringen av trafiken påskyndar batteriklustret i Finland – Sibanye-Stillwaters Keliber-litiumprojekt siktar på att bli ett europeiskt spetsprojekt inom branschen
Published date
Batteriklustrets tillväxtutsikter är för närvarande mycket positiva, eftersom den gröna omställningen och elektrifieringen av trafiken ökar efterfrågan på råvaror och batterikemikalier. I Finland finns det områden för lok i branschen i Mellersta Österbotten, där gruv- och batterikemikaliebolaget Sibanye-Stillwaters Keliber-litiumprojekt har utvecklat sina investeringar på lång sikt. Keliber-litiumprojekt i Kaustby och Karleby nyligen tog ett kliv framåt när projektets finansiering säkerställdes. Detta innebär fler arbetsplatser och ökad export till Finland, och även ny inhemsk förädlingsteknik för batterikemikalier ingår. Målet med litiumprojektet Keliber är att vara först i Europa med att utveckla en ansvarsfull produktion för en väsentlig del av litiumjonbatterierna, litiumhydroxid.
Sibanye-Stillwaters litiumprojekt Keliber omfattar ett anrikningsverk under uppbyggnad i Kaustby, ett litiumraffinaderi som håller på att färdigställas i Karleby storindustriområde och sju litiumfynd, av vilka i Syväjärviområdet den första litiumgruvan i projektet redan bereds.
Investeringen på över 650 miljoner euro är omfattande och projektet är en betydande arbetsgivare i regionen. Finnvera var den största finansiären som möjliggjorde en investering och beviljade en finansieringsgaranti för en kredit på 250 miljoner euro. Dessutom deltar internationella banker och Europeiska Investeringsbanken, som nu för första gången stödde ett grönt lånepaket riktat till gruvsektorn.
– Lånepaketet har stor betydelse för oss, det kompletterar den tidigare insamlade finansieringen och gör det möjligt att genomföra projektet som planerat som det första i Europa. Vi fortsätter som hittills: med att bygga ett litiumraffinaderi och ett anrikningsverk på ett säkert sätt och att förbereda oss för produktionsfasen. Under andra halvåret nästa år kommer upptrappningen av produktionen vid litiumraffinaderiet i Karleby att inledas, berättar Keliber Oy:s verkställande direktör Hannu Hautala.
Efter att produktionen har startat kommer bolaget att tillverka litiumhydroxid av batterikvalitet för elbilars batterier som alla använder litium.
– Vår årliga produktion kommer att räcka till batterier för cirka 300 000 elbilar. Till vår potentiella kundkrets hör stora aktörer inom både batteri- och bilindustrin i Europa. Kunderna vill ha ett europeiskt litium som har producerats på ett så ansvarsfullt sätt som möjligt. För bilindustrin som betjänar konsumenterna är en ansvarsfull och spårbar produktion ett viktigt försäljningsargument, säger Hannu Hautala.
Finnveras exportgarantier garanterar i allmänhet en utländsk köpares inköp i Finland, men finansieringsgarantin kan beviljas för en inhemsk investering som främjar export. Det så kallade finländska intresset för Keliber-litiumprojektet är starkt.
– Investeringen har en stark exportfrämjande potential, eftersom produktens slutmarknad ligger utanför Finlands gränser. Dessutom ger investeringen betydande inkomster och mervärde för Finland. Upphandlingarna är nästan helt och hållet inhemska och finländska Metso levererar projektets centrala teknologi. Litium hör till de kritiska råvarorna i den gröna omställningen och projektet har en positiv inverkan på klimatet i och med behoven av elektrifierad mobilitet och lagring av ren energi, säger Finnveras finansieringschef Maria Maliniemi.
– Dessutom är koldioxidavtrycket i produktionsprocessen lägre än hos de flesta globala konkurrenter, fortsätter Maliniemi.
Kelibers huvudägare är den sydafrikanska koncernen Sibanye-Stillwater. Den näst största ägaren med en andel på 20 procent är Finlands Malmförädling Ab, som ägs av finska staten, vars uppgift är att öka värdet på finländska mineraler på ett ansvarsfullt sätt. Bolaget sköter statens gruvinnehav och strävar efter att utveckla värdekedjan för inhemska litiumjonbatterier.
Sibanye-Stillwaters Keliber-anrikningsverk är under uppbyggnad i Päiväneva, Kaustby. Foto från oktober 2024. Foto: Wegevision/ Sibanye-Stillwaterin Keliber-litiumprojekt.
Ökningen av efterfrågan på batterikemikalier är enorm – litiumfynden i Mellersta Österbotten bland de viktigaste i Europa
Energiomställningen har revolutionerat efterfrågan på batterier. Ökningen beror på elektrifieringen av trafiken och behovet av att lagra förnybar energi.
Enligt den internationella energiorganisationen IEAs prognos kommer försäljningen av elbilar över hela världen att nå nästan 45 miljoner bilar år 2030, medan antalet var 14 miljoner år 2023. För Europa är prognosen för sålda elbilar år 2030 mer än 10 miljoner. Bedömningen baseras på fastställda åtgärder och initiativ (STEPS). Enligt IEA:s bedömning kommer efterfrågan på litium att cirka 13-faldigas från den nuvarande nivån fram till 2040, dvs. förväntningarna på en ökning av råvaruproduktionen av litiumbatterier är enorma.
Sibanye-Stillwaters litiumprojekt Keliber förväntas vara Europas första integrerade producent av litiumhydroxid, som tillverkar litiumhydroxid av batterikvalitet av egen bruten malm. Den uppskattade årsproduktionen är cirka 15 000 ton litiumhydroxidmonohydrat av batterikvalitet, som levereras till den växande internationella marknaden för litiumbatterier i enlighet med den förväntade livscykeln för gruvdriften i minst 16 år.
Värdekedjan har en stark grund, eftersom riskerna i anslutning till geopolitik och logistik minskar när råvaran och vidareförädlingen finns i samma område. Ur ett ansvars- och produktionstillförlitlighetsperspektiv är det viktigt att råvaran är inhemsk och att produktionsförhållandena är kända. Litiumfynden i Mellersta Österbotten, som identifierades för första gången i slutet av 1950-talet, hör till de viktigaste i Europa.
Ny förädlingsteknik ger mindre utsläpp
Produktionen är inte utsläppsfri, men utsläppen förväntas vara mindre än för motsvarande produktionshelheter som använder annan teknik. Metso, leverantör för förädlingsteknologin, har utvecklat en ny sodatryckslösningsprocess, där litium löses upp med hjälp av soda. Världens mest använda process är svavelsyralösning, jämfört med vilken den sodatryckslösningsteknik som nu används är miljövänligare.
– I litiumprocessen som utvecklats av Metso sker tillvaratagandet av litium selektivt utan syror och tungmetallerna löses inte upp i samma omfattning som vid svavelsyralösning. Processen blir inte strömmar som innehåller svavelsyra eller sulfat, utan som biprodukt fås analcimsand som kan användas till exempel som utfyllnad vid byggen eller bindemedel i cement. Metsos mål har varit att utveckla en ansvarsfull teknisk-ekonomisk lösning för tillvaratagande av litium, säger Don Simola, direktör för Metsos batterikemikalieverksamhet.
Metso levererar en central teknologi till Kelibers litiumprojekt. I anslutning till projektet har Metso under årens lopp gjort många provkörningar med litiumkoncentrat och de teknologier som används i projektet är Metsos starka lösningar för att bearbeta även andra batterimineraler. Den kommersialiserade Metso-teknologin för tillvaratagande av litium har utöver Keliber-litiumprojektet lett till många andra motsvarande projekt och marknadsmottagningen har varit bra.
Keliber-litiumprojektet i ett nötskal
- Projektet omfattar sju litiumfynd, ett anrikningsverk och ett litiumraffinaderi.
- Investeringens storlek är cirka 667 miljoner euro (inflationsgranskat tal)
- I litiumprojektet arbetar som mest cirka 800 personer under byggtiden och cirka 350 personer inklusive underleverantörer efter att produktionen inletts.
- Idrifttagningen av litiumraffinaderiets produktion ska inledas under den andra hälften av 2025 och anrikningsverkets under 2026.
Mer om ämnet:
Finnveras garanterade affärer: Finnvera garanterar Kelibers litiumprojekt med en finansieringsgaranti om 250 miljoner euro