Content Section
Artiklar

Tillväxtföretagarens råd om ett bra team: Anställ inte din kurskamrat

Published date

Ändamålsenliga rekryteringar och ägarnas risktagningsförmåga är avgörande för att företaget ska växa.

Alla gör misstag, men man måste lära sig av sina misstag, säger tillväxtföretagaren Lennu Keinänen.

Keinänen berättar att han själv gått på alla möjliga minor allt från marknadsanalyser till finansiering. Trots detta har han varit med och grundat nio företag. Det mest kända är Paytrail, en betaltjänstleverantör för e-handel. För två år sedan köpte danska Nets 80 procent av företaget.

Den största minan är enligt Keinänen ändå teamet och dess betydelse.

- Teamet måste bestå av personer med en tillräckligt mångsidig bakgrund. Det är inte nödvändigtvis klokt att anställa en kurskamrat, säger Keinänen.

Enligt honom kan det rätta teamet byggas först när företagaren förstår vad han eller hon håller på med.

- Företagskulturen måste skapas först. Kulturen formas slutligen endast via människorna, men de strategiska målen måste vara kända för att rätt rekryteringsval ska kunna göras.

Trots sin unga ålder har Keinänen redan varit företagare i 20 år. Sitt första företag grundade han som 15-åring i Kuopio. Tillväxt, internationalisering och finansiering hör alla samman. Även Keinänens företag har alltid fokuserat på tillväxt.

- Tillväxt kräver större tankebanor, dvs. att man lämnar den egna sandlådan. En av de värsta situationerna är otillräcklig finansiering. Tillväxten är alltid dyrare än vad man i början föreställer sig, säger Keinänen.

Han skriver under succéföretagaren Kim Väisänens teori att det finns bara en kris i ett företag och det är en kassakris.

Tillväxt med bikini

Enligt undersökningar är det nu populärt bland unga att bli företagare. Unga företagare är nu också annars på tapeten, då Årets unga företagare valdes på fredagen i Jyväskylä.

I fjol gick priset till Varustelakka som eftersträvat tillväxt även utanför Finlands gränser.

En av årets finalister var Tammerforsföretaget Biancaneve som tillverkar unika idrottskläder. Biancaneve blev trea i den riksomfattande tävlingen. Företagaren Elina Loueranta medger att hon också gått på olika minor.

- Min dröm var att bara tillverka kläder. I början räknade jag inte ens bidrag, säger Loueranta.

Uppvaknandet skedde på ett tillväxtläger för tre år sedan där andra företag planerade sin internationalisering.

- Vi var ett så litet företag jämfört med andra. Någon sålde miljontals skruvar till Ryssland och vi talade om bikini. Vi började fråga oss hur det kan vara möjligt för oss att växa och internationaliseras. Jag fattade inte att berätta att våra bikini kostar 600 euro styck, minns Loueranta.

Inte ens alla i det egna teamet trodde på tillväxt. Företagaren berättar att en person i teamet fick även de andra att tvivla.

Det krävdes ett hårt beslut för att åtgärda situationen, men det var ofrånkomligt.

- Jag lämnade symaskinen och började titta på helheten, berättar Loueranta.

Biancaneve befinner sig i ett kraftigt tillväxtskede med en omsättning på ungefär en halv miljon euro. På sommaren lanserar bolaget en webbkameratjänst. Med hjälp av den kan kunderna beställa Biancaneves måttbeställda bikini från vilket hörn av världen som helst.

Kollektionen med lyxiga idrottskläder för damer ger nu tillväxt och för att marknadsföra produkterna blir det också resor utomlands för företagaren.

- Vi ville utomlands och blev tillfrågade om vi är beredda att resa. Nu har detta blivit verklighet. Kontakter kan endast skapas på ort och ställe, säger Loueranta.

 

FAKTA: Sätt att krossa glastaket för tillväxt

Enligt undersökningar har vart femte företag mött ett glastak i tillväxten.

De största orsakerna till detta glastak är bristen på försäljnings- och marknadsföringskompetens, tillgången till kompetent personal och till finansiering samt ägarnas risktagningsförmåga.

Enligt tillväxtföretagarna kan glastaket krossas om ledningen eller ägarna har en tillräcklig risktagningsförmåga. Det är det viktigaste enskilda sättet. Andra viktiga metoder är produkt- och tjänsteinnovationer, försäljnings- och marknadsföringskompetens, tillgången till en kunnig personal och kundefterfrågan.

Genom att skaffa tillräcklig finansiering kan glastaket också spräckas.

Informationen grundar sig på Kauppalehtis enkät till tillväxtföretag. Enkäten skickades till 715 företagare. 92 av dem besvarade enkäten.

För behov av driftskapital och ny affärsverksamhet utomlands finns det flera olika finansieringslösningar.

 

Text: Kimmo Koivikko

Dela sidan: