Content Section
Artikkelit

Kasvuyrittäjän neuvo hyvästä tiimistä: Älä palkkaa kurssikaveria

Published date

Oikeat rekrytoinnit ja omistajien riskinottokyky ovat ratkaisevia yrityksen kasvun kannalta.

Virheitä tulee kaikille, mutta niistä pitää oppia, kannustaa kasvuyrittäjä Lennu Keinänen.

Keinänen sanoo astuneensa itse kaikkiin mahdollisiin miinoihin aina markkina-analyyseista rahoitukseen. Siitä huolimatta hän on ollut perustamassa yhdeksää yritystä, joista tunnetuin on verkkomaksujen palveluntarjoaja Paytrail. Tanskalainen Nets osti yrityksestä 80 prosenttia kaksi vuotta sitten.

Suurimmaksi miinaksi Keinänen nostaa kuitenkin tiimin ja sen merkityksen.

– Tiimissä ihmisillä pitää olla riittävän monipuolinen tausta. Kurssikaveria ei välttämättä kannata palkata, Keinänen kertoo.

Hänen mukaansa oikeaa tiimiä voi lähteä rakentamaan, kun yrittäjä ymmärtää mitä hän on oikeasti tekemässä.

– Yrityskulttuuri täytyy luoda ensin. Kulttuuri muotoutuu lopulta vain ihmisten kautta, mutta sen tavoitetila tulee olla tiedossa, jotta osataan tehdä oikeat rekrytointivalinnat.

Keinänen on ehtinyt olla yrittäjänä nuoresta iästään huolimatta jo 20 vuotta. Ensimmäisen yrityksen hän perusti 15-vuotiaana Kuopioon.

Kasvu, kansainvälistyminen ja rahoitus linkittyvät kaikki yhteen. Kasvu on ollut aina Keinäsenkin yritysten ytimessä.

– Kasvu vaatii isompaa ajattelua eli siirtymistä pois omasta hiekkalaatikosta. Pahimpia juttuja on alirahoitteisuus. Kasvu on aina kalliimpaa kuin alun perin kuvittelee, Keinänen sanoo.

Hän allekirjoittaa menestysyrittäjä Kim Väisäsen opin, jonka mukaan yrityksessä on vain yksi kriisi ja se on kassakriisi.

Bikineistä kasvu-uralle

Tutkimusten mukaan nuoret ovat ryhtymässä ryminällä yrittäjiksi. Nuoret yrittäjät ovat nyt muutenkin tapetilla, sillä Vuoden nuori yrittäjä valittiin viime perjantaina Jyväskylässä.

Viime vuonna kunnia meni Varustelekalle, joka on hakenut kasvua myös Suomen rajojen ulkopuolelta.

Yksi tämän vuoden finalisteista oli tamperelainen Biancaneve, joka valmistaa yksilöllisiä urheiluasusteita. Biancaneve ylsi valtakunnallisessa kilpailussa kolmanneksi. Yrittäjä Elina Loueranta myöntää, että hänkin on astunut erilaisiin miinoihin.

– Unelmani oli tehdä vain vaatteita. En laskenut alussa edes katteita, Loueranta sanoo.

Herätys tuli kolme vuotta sitten kasvuleirillä, jossa muut yritykset suunnittelivat kansainvälistymistä.

– Olimme niin pieniä muiden rinnalla. Yksi oli myymässä miljoonaa ruuvia Venäjälle ja me puhuimme bikineistä. Meille tuli kysymyksiä, että miten me muka voimme kasvaa ja kansainvälistyä. En tajunnut kertoa, että bikinit maksavat 600 euroa kappale, Loueranta muistelee.

Kasvuun eivät uskoneet kaikki omassa tiimissäkään. Yrittäjä sanoo, että yksi tiimiläinen sai muutkin epäilemään.

Puuttuminen tilanteeseen vaati paljon, mutta se oli välttämätöntä.

– Nousin pois ompelukoneen takaa ja aloin katsoa isoa kuvaa, Loueranta kertoo.

Noin puolen miljoonan euron liikevaihtoa tekevä Biancaneve on vahvassa kasvuvaiheessa. Yhtiö on lanseeraamassa kesällä web-kamerapalvelun. Sen avulla asiakas voi tilata Biancaneven mittatilausbikinit mistä tahansa maailman kolkasta.

Nyt kasvua tuo naisille suunnattu ja luksukseen painottuva urheiluvaatemallisto, jonka markkinointi vie yrittäjää myös Suomen rajojen ulkopuolelle.

– Halusimme ulkomaille ja meiltä kysyttiin, että olemmeko valmiita matkustamaan. Nyt se on sitten realisoinut. Suhteet voi luoda vain paikanpäällä, Loueranta sanoo.

FAKTA: Keinot, joilla kasvun lasikatto murretaan

  • Tutkimusten mukaan joka viidennellä yrityksellä on tullut kasvussa lasikatto vastaan.
  • Suurimpia syitä kasvun lasikaton taustalla on myynti- ja markkinointiosaaminen, osaavan henkilökunnan saatavuus, rahoituksen hankkiminen ja omistajien riskinottokyky.
  • Kasvuyrittäjien mielestä lasikaton voi rikkoa, jos johdolla tai omistajilla on riittävä riskinottokyky. Se on merkittävin yksittäinen keino. Muita tärkeitä ovat tuote- ja palveluinnovaatiot, myynti- ja markkinointiosaaminen, osaavan henkilökunnan saatavuus ja asiakaskysyntä.
  • Riittävän rahoituksen hankkiminen on myös yksi lasikaton murtamisen välineistä.
  • Tiedot perustuvat Kauppalehden Kasvuyrityskyselyyn, joka lähetettiin 715 yrittäjälle. Näistä 92 vastasi kyselyyn.
  • Käyttöpääomatarpeisiin ja liiketoiminnan käynnistämisen ulkomailla löytyy useita eri rahoitusratkaisuja.

Teksti: Kimmo Koivikko

Lue lisää:

Kasvu > Käyttöpääoma

Kasvu > Liiketoiminta ulkomailla

Jaa sivu: