Konecranes Oyj

1200 tonnin Goliath-siltanosturi Turkuun


Konecranesin Meyer Turun telakalle toimittama jättimäinen telakkanosturi on käyttövalmis toukokuussa 2018. Yhtiön ensimmäinen Goliath-luokan telakkanosturi toimitettiin yli 40 vuotta sitten, sekin Turkuun.
1200 tonnin goliath siltanosturi turkuun

Konecranesin Meyer Turun telakalle toimittama jättimäinen telakkanosturi on käyttövalmis toukokuussa 2018. Yhtiön ensimmäinen Goliath-luokan telakkanosturi toimitettiin yli 40 vuotta sitten, sekin Turkuun.

- Ei näitä tilaisuuksia voi jättää käyttämättä. Kauppa on meille yksi merkittävimmistä, sanoo Konecranesin vientikauppojen rahoituksesta vastaava johtaja Matti Malminen.

Nosturin maksimikorkeus on 120 metriä ja nostokyky 1 200 tonnia. Hitsausvaiheeseen liittyy yksi erikoisuus, sillä nosturin tilannut telakka on toiminut pääkannattimen hitsaustöissä Konecranesin alihankkijana.

- Kaikki kriittiset komponentit tulevat Suomesta Konecranesin tehtailta. Vaihteet, sähköjärjestelmät ja nostokoneisto ovat nosturin sydän, kertoo projekti-insinööri Vesa Pietilä.

Hän on ollut mukana nosturiprojektissa lähes neljä vuotta. Varsinainen toimitusaika laitteelle on kaksi vuotta.

Pietilä ja Malminen pitävät osaavaa alihankintaverkostoa onnistumisen edellytyksenä niin Konecranesille kuin koko telakalle. Ketju on iso ja alihankkijoilta vaaditaan laatua sekä toimitusvarmuutta.

- Olemme panostaneet alihankkijaverkostoon paljon ja haluamme, että se toimii. Yrityksiä koulutetaan ja niitä valvotaan, Malminen vahvistaa.

Telakkakaupan arvo on Konecranesille 35 miljoonaa euroa. Se on vain murto-osa pörssiyhtiön yli kolmen miljardin euron liikevaihdosta.

Kansainväliset, kymmeniin miljooniin euroihin yltävät kaupat vaativat usein rahoitusjärjestelyjä. Niin sanottu ”Lex Jordan” antoi Finnveralle mahdollisuuden myöntää takuita myös kotimaisiin projekteihin, jotka edistävät suomalaista vientitoimintaa. Nosturitoimitus Turun telakalle on tästä hyvä esimerkki.

- Finnvera ja SEB Leasing Oy ovat järjestelleet rahoituksen. Meillä on tälläkin hetkellä neljä muuta isoa vientikauppaa auki, missä ostajaluotto tai Finnveran vientitakuut ovat merkittävässä roolissa tilausten varmistamiseksi, Malminen sanoo.

Artikkeli uutishuoneessamme: Iso verkosto varmistaa laivan rakentamisen

Viejä/toimittaja: Konecranes Oyj
Luoton antaja: SEB-Leasing Oy
Takuun haltija: SEB-Leasing Oy
Ostaja ja luoton saaja: Meyer Turku Oy
Kauppa: 1200 tn Goliath siltanosturi
Kaupan kohdemaa: Suomi
Kokonaisrahoituksen määrä: EUR 26,6 miljoonaa
Takuun määrä: EUR 13,3 miljoonaa
Luottoaika: 8 vuotta
Takuukate: 50 %
Tiedot julkaistu: 15.9.2017