Korona räjäytti kysynnän musiikin harrastamiseen verkossa
Published date
Koronan aiheuttamat rajoitustoimet ovat lisänneet nopeasti ihmisten harrastuksiin liittyvien verkkosovellusten suosiota. Kysynnän kasvusta ovat hyötyneet myös suomalaiset yritykset, kuten musiikin oppimispalvelu Yousician ja nettikaraokepalvelu Singa. Niiden käyttäjämäärät ovat tuplaantuneet koronatilanteen aikana.
Yousicianin talousjohtajan Ville Hovatan mukaan korona näkyy kysyntäpiikkinä selvästi, vaikka suurin hype on jo takana. Palvelun käyttäjämäärä on koronan aikana yli kaksinkertaistunut.
– Meillä on kaksi miljoonaa aktiivista kuukausikäyttäjää. Koronan alkuvaiheessa kasvu eteni isoissa aalloissa rajoitustoimenpiteiden mukaan. Ihmiset ovat kotona ja heillä on enemmän aikaa. Samalla halutaan kuitenkin jatkaa harrastusta, Hovatta sanoo.
Kuusi vuotta sitten lanseeratun Yousicianin liikevaihto oli viime vuoden lokakuussa päättyneellä tilikaudella lähes 26 miljoonaa euroa. Yhtiö tekee myös hyvää tulosta.
Yousicianin liiketoimintaidea on yksinkertainen. Yrityksen kehittämän sovelluksen avulla voi matalalla kynnyksellä harjoitella laulamista, soittaa kitaraa, bassoa, pianoa tai ukulelea. Esimerkiksi kitaransoittoon riittää akustinen kitara ja puhelin.
Ansaintalogiikka perustuu kuukausilaskutukseen.
– Meillä oli viime vuonna liikevaihtoa kaikista maailman maista. Suurin osa tulee Yhdysvalloista. Uskomme, että nyt on tehty iso digiharppaus ja kysyntä säilyvät myös koronan jälkeen, Hovatta kertoo.
Yhtiö on lanseerannut koronan takia oman kampanjan musiikinopettajille. Opettajat saavat ilmaiseksi lisenssin, jotta he voivat opettaa lapsia etänä. Lisenssejä on jaettu jo yli 100 000 kappaletta.
– Haluamme olla vahvemmin mukana kouluissa. Muuten keskitymme jatkossa enemmän kitaraan. Markkina-alueista lisäämme fokusta Euroopassa ja Aasian maissa, Hovatta vahvistaa.
Oppimispalvelun lisäksi Yousicianin kitaranvirityssovellus on herättänyt laajalti huomiota. Sovelluksella on noin 20 miljoonaa käyttäjää kuukausittain.
Yousicianin talousjohtaja Ville Hovatta
Singalla isoja piikkejä
Nettikaraokepalvelu Singan käyttäjämäärät ovat Yousicianin lailla kaksinkertaistuneet koronan takia. Ennen koronaa palvelulla oli noin 50 000 kuukausikäyttäjää. Parhaimmillaan liikenteen kasvu sivustolla on ollut viikkotasolla 700 prosenttia.
– Joka kuukausi on hypätty kehityksessä 1–2 vuotta eteenpäin. Piikki on osin keinotekoinen ja tulee jonkin verran laskemaan. Osasimme kyllä varautua tähän, mutta kasvu on ollut silti positiivinen yllätys, sanoo toimitusjohtaja Atte Hujanen.
Singalla on tällä hetkellä kolme päämarkkinaa: Suomi, Ruotsi ja Englanti. Yhtiö ehti tehdä uuden markkina-avauksen Australiaan juuri ennen koronaa.
Koronan takia kesäkuulle kaavailtua seuraavaa markkina-avausta on lykätty. Samalla Singassa on jouduttu miettimään tilapäisesti liiketoiminnan painopistettä. Ammattikäyttö on vähentynyt, kun ravintolat ja baarit ovat kiinni.
Yhtiön liikevaihto oli vuoden 2018 tilinpäätöksen mukaan noin 700 000 euroa.
– Korona laittoi talousennusteet uusiksi. Nettolaskutukseen vaikutus on iso, eikä kotitalouskäytön kasvu riitä kattamaan ammattipuolen hiljentymistä, Hujanen kertoo.
Singa on rakenteeltaan tyypillinen startup-yritys. Omistajina ovat perustajien lisäksi henkilökunta ja pääomasijoittajat. Ansaintalogiikka on suoraviivainen, malli on otettu Netflixistä.
Toimitusjohtajan mukaan tarjolla olevien kappaleiden määrä on jo 100 000. Jossain vaiheessa luku menettää merkityksensä, kun laulettavaa on lähes rajattomasti.
– Karaoken ympärillä on useita yrityksiä, joiden liikevaihto on yli miljardi euroa. Niiden on ollut helppo pitäytyä vanhassa, eikä toimialalla ole tapahtunut minkäänlaista disruptiota, Hujanen sanoo.
Osa vanhoista toimijoista on ymmärtänyt muutostarpeen ja näkee Singan strategisena kumppanina. Korona on muuttanut myös aiemmin kielteisesti suomalaisyritykseen suhtautuneiden asennetta myönteisemmäksi.
Käytännössä Singa tekee kumppaniensa kanssa lisensointisopimuksia. Kumppanuuksia on kolme: sisällöntuottaja eli karaokeyhtiö, artistit tai levy-yhtiöt ja esittämisoikeuksien myöntäjät.
– Meidän isona tavoitteenamme on digitoida koko 15–20 miljardin euron markkina, Hujanen kiteyttää.
Niin Yousician kuin Singa ovat turvautuneet myös perinteisiin rahoitusratkaisuihin kasvunsa turvaamiseksi, vaikka molemmilla on sijoitusrahaa taustalla. Finnveran takaukset ovat olleet käytössä pankkilainoille vakuutena.
– Suomalaiset rahoituslaitokset ymmärtävät hyvin kasvuyrityksiä ja niiden käyttöpääomatarpeita. Raha kiertää meille nyt hitaammin, kun siirryimme vuosilaskutuksesta kuukausilaskutukseen. Aiemmin tilaaja maksoi koko vuoden käytön etukäteen, Yousicianin Hovatta sanoo.
Kasvun ja kansainvälistymisen rahoitus jatkuu
Koronatilanteessa Finnveralla on ollut tärkeä tehtävä mahdollistaa yritysten käyttöpääomarahoitusta myöntämällä pankin myöntämille lainoille takauksia. Samaan aikaan kuitenkin jatkuu normaali kasvun ja kansainvälistymisen rahoitus, investointien ja vientikauppojen rahoitus yhdessä pankkien kanssa.
Finnvera toimii yhteistyössä pankkien kanssa, ja Finnveran mukanaolo on tärkeää rahoituksen järjestymiselle.
- Olemme olleet mahdollistamassa yritysten kasvua ja kansainvälistymistä yritystoiminnan alusta lähtien, sanovat rahoituspäälliköt Markku Liira ja Jani Tuominen.
Teksti: Kimmo Koivikko
Lisätietoa Finnveran palveluista koronan aiheuttamassa tilanteessa: Finnvera.fi/korona