Content Section

Kuopion Woodi Oy

Kuopion Woodi Oy hakee kasvuloikkaa Keski-Eurooppaan

Kuopion Woodi Oy:n tarina alkoi 30 vuotta sitten klassisesti autotallista, jonne nuori muotoilijaopiskelija Mika Rissanen perusti kaverinsa kanssa tilauspuusepän pajan. Vaikka alkuperäisenä ajatuksena oli tehdä tilaustöitä yrityksille ja yksityisasiakkaille, jo ensimmäisen vuoden aikana yritys alkoi tehdä kalusteita ja pian syntyi päiväkotimallisto. Nyt yritys suunnittelee seuraavaa kasvuloikkaa, jonka tavoitteena on nostaa viennin osuus puoleen liikevaihdosta.
Woodi Oy:n toimitusjohtaja Mika Rissanen

Kuopion Woodi on Suomen markkinajohtaja päiväkotikalusteissa. Toimitusjohtaja Mika Rissasen mielestä Woodin suosio piilee laadussa ja selkeäpiirteisessä muotoilussa.

– Valitsimme aikoinaan materiaaliksi koivun ja siinä ollaan pysytty. Halusimme myös tuoda värit päiväkoteihin, Rissanen kertoo.

– Arkkitehdit ovat aina arvostaneet kalusteidemme selkeää muotokieltä. Meille on tärkeää myös kalusteiden kestävyys ja toimitusvarmuus.

Viennin osuus reippaaseen kasvuun

30 vuoteen mahtuu paljon niin hyviä kuin huonojakin hetkiä, mutta pääasiassa yrityksen suunta on mennyt ylöspäin tasaisen varmasti. Koronapandemia ja Ukrainan sota ovat olleet tiukkoja paikkoja kaikille suomalaisille yrityksille. Myös Woodille, jonka kansainvälinen kauppa pysähtyi kokonaan vuonna 2020. 

– Venäjältä tuli alalle koivua ja koivuvaneria, joten sen saanti oli aika vaikeaa. Toimintaympäristö on nyt haastava isossa kuvassa, mutta uskomme tulevaisuuteen. Seuraavaksi tarkoitus on tehdä vähän isompi kasvuloikka ja ottaa suurempi osuus viennistä.

Tällä hetkellä viennin osuus liikevaihdosta on 15 prosenttia, mutta siihen halutaan muutos. Viennin kasvun kohdemaana pysyy Saksa, mutta Woodi tähyilee myös muualle Keski-Eurooppaan. 

– Alustavat suunnitelmat on jo tehty. Meillä on viiden vuoden strategia, jonka aikana on tarkoitus, että liikevaihdosta puolet tulee viennistä. Riippuu siitä mihin maailma menee tänä aikana.

Vaikeutena on ollut löytää myyjiä esimerkiksi Saksaan. 

– Aiemmin toimimme agenttipohjalla. Meillä on hyvä agentti, joka pystyy melkein yksinään tekemään myynnin. Nyt olemme perustamassa Saksaan omaa tytäryhtiötä, joka toimii maahantuojana. Pikkuhiljaa palkkaamme sinne myyjiä.

Markkinoissa vain pieniä eroja

Saksan päiväkotimarkkina poikkeaa jonkin verran kotimaisesta. Saksassa yksityisillä toimijoilla, kuten kirkoilla ja järjestöillä, on merkittävä rooli päiväkotien ylläpidossa. Yksityisten päiväkotien osuus on noin 70 prosenttia, kun taas julkisia päiväkoteja on reilut 30 prosenttia.

Toinen eroavaisuus on päiväkotien koko. Saksassa päiväkodit ovat vähän pienempiä kuin Suomessa, jossa suuntaus on tehdä melko isoja yksiköitä. Muuten Saksan markkina on aika lähellä Suomen markkinaa.

– Saksassa isoilla yrityksillä on myös omia päiväkoteja, joka on kiinnostava poikkeus. Lisäksi meitä kiinnostaa koulukalustaminen ja tähtäämme myös siihen markkinaan Saksassa.

""

Vastuullista elinkaariajattelua

Suomessa vastuullisuus nousee julkisissa hankinnoissa aina esille ja Saksassakin koko ajan enemmän. Woodissa toiminta mietitään vastuullisuuden näkökulmasta aina tuotesuunnittelusta ja logistiikasta tuotteen elinkaaren loppuun asti.

– Puu on hyvä materiaali hiilijalanjäljen kannalta, ja käytämme tuotannossa sertifioitua materiaalia. Kun tehdään kestäviä kalusteita, niin ne ovat pitkäikäisiä. Huomioimme myös tuotteen elinkaaren loppupään ja mietimme, miten tuotteita voidaan korjata ja hävittää, kuvailee Rissanen. 

Verkostoituminen kannattaa

Finnvera on ollut Woodin kasvuhetkissä mukana aina sen perustamisesta lähtien, jolloin se rahoitti uutta yritystä perustamislainalla. Kansainvälisiin tarpeisiin Finnvera tarjoaa myös erilaisia järjestelyjä. Finnveralta saa muun muassa investointi- ja ympäristölainaa sekä muita uusia vihreään siirtymään liittyviä rahoituksia.

Finnveran rahoituspäällikkö Timo Tapanisen mielestä Woodi on investoinut kasvuun ja muun muassa koneisiin rohkeasti mutta järkevästi.

– Finnveran asiantuntijoilta saa kaikenlaista vientikaupan rahoituksen neuvontaa. Järjestämme esimerkiksi ilmaisia vientikaupan rahoituspajoja. Voimme myös yhyttää yrityksiä jonkun uuden maan ulkoministeriöön ja saada sitä kautta markkinasta rahanarvoista tietoa, vinkkaa Tapaninen.

Team Finland -verkosto tarjoaa yrityksille kattavaa tukea kansainvälistymisessä. Verkosto kokoaa yhteen erilaisia toimijoita, kuten Business Finlandin ja Finnveran. Jos suunnitelmissa on esimerkiksi uusille markkinoille meno, Business Finlandin asiantuntijat voivat vinkata yrityksestä muille verkoston toimijoille. Näin yritys saa käyttöönsä laajan palvelutarjooman ja hyödyllistä tietoa, vaikka ei heti tarvitsisikaan kaikkea.

– Tällä hetkellä neuvottelemme, miten Finnvera voisi olla mukana uudessa kasvuloikassa. Meillä on heidän kanssaan mutkaton yhteys. Joka vuosi pidetään palavereja ja he tietävät Woodin tarpeet, kiittelee Rissanen.
 

Jaa sivu: