Skipperin konsepti toimii tehokkaasti – Seuraava kasvuloikka Pohjois-Amerikkaan
Published date
Veneiden yhteiskäyttöpalvelu Skipperi aikoo laajentaa Pohjois-Amerikkaan. Yhtiö on jo tehnyt markkinakartoitusta eri alueilla ja uusia kohteita on tarkoitus avata 2022–2023. Skipperin suunnitelmissa on viedä veneiden yhteiskäyttöpalvelu Yhdysvalloissa Floridan ja Teksasin osavaltioihin sekä Kanadan puolella Torontoon. Lisäksi Australian Brisbane on mukana listalla. Skipperin odotukset kesän veneilykaudelta ovat muutenkin korkealla. Voimakas kasvu ei onnistu ilman monipuolisia rahoitusratkaisuja.
Uudet kohteet eivät ole valikoituneet sattumanvaraisesti. Kaupungit ovat isoja, ja niissä on vahva veneilykulttuuri. Myös maantieteellinen sijainti on merkittävä etu. Skipperin kannalta ympärivuotinen veneilykausi eli kausiluonteisuudesta eroon pääseminen helpottaa kassanhallintaa.
– Palvelua on rakennettu alusta asti siten, että laajennamme ulkomaille. Aloitimme Ruotsista ja viime vuonna avasimme Norjassa, Tanskassa ja Uudessa-Seelannissa. Uusiseelantilaiset ovat veneilijöinä hyvin lähellä Pohjoismaita. He ovat veneilyhullua kansaa, sanovat Skipperin perustajat Anna-Leena ja Kristian Raij.
Kristian on yrityksen toimitusjohtaja ja hänellä on ohjelmistokehitystaustaa. Anna-Leena vastaa puolestaan kansainvälisistä toiminnoista.
Skipperin kehittämä konsepti toimii. Viime kesän ulkomaan kohteet on avattu ilman, että kukaan avainhenkilöistä on käynyt paikanpäällä. Kohteisiin on palkattu paikalliset tiimit, jotka vastaavat arjen pyörittämisestä. Teknologia ja markkinointi hoituvat Suomesta.
– Meillä on tarkka pelikirja. Työntekijöiden rekrytoiminen ei ole haasteellisinta, vaan kulttuurin vieminen. Joka paikassa pitäisi olla sama henki kuin täällä. Lisäksi laituripaikkojen ja veneiden saaminen nopealla aikataululla on välillä vaikeaa, Anna-Leena Raij kertoo.
Teknologiayhtiön kova kasvuharppaus
Skipperistä on tullut nopeasti suosittu etenkin sen päämarkkina-alueella Suomessa ja Ruotsissa. Viime vuonna yhteiskäyttöön tarkoitetuilla Fleet-palvelun veneillä tehtiin 45 000 päivämatkaa. Suosio näkyy myös Skipperin eli Harmaja 10 Oy:n luvuissa. Yhtiön liikevaihto nelinkertaistui 4,6 miljoonaan euroon. Se on kova luku yritykseltä, jonka liiketoiminta alkoi todellisuudessa vasta 2019.
Liikevaihdosta vajaat puolet tulee ulkomailta.
– Kasvu jatkuu. Haluamme madaltaa veneilyn aloittamisen kynnystä ja siinä olemme onnistuneet. Samalla meidän silmissämme markkinoiden koko on kasvanut, sillä suurin kilpailijamme on nyt kotisohva, Kristian Raij sanoo.
Yrityksen perustajat puhuvat Skipperistä ensisijaisesti teknologiayhtiönä, jonka liiketoimintamalli on skaalautuva. Taustalla on paljon koneoppimista.
Skipperin Fleet-palvelu perustuu jäsenyyteen. Jäsenet voivat käyttää palvelun kaikkia veneitä haluamistaan paikoista kuukausimaksua vastaan. Skipperin veneitä on Suomessa saatavilla aina Vaasasta Kotkaan. Veneiden varaus, niiden kunnon tarkastaminen ennen matkaa ja matkan jälkeen, laiturien porttikoodit sekä avainkoodit järjestyvät kaikki puhelinsovelluksen avulla.
Skipperi tarjoaa myös alustan, jossa yksityiset veneen omistajat voivat vuokrata veneitään muiden käyttöön.
– Tavoittelemme 2 000 veneen kokoelmaa alustallemme ja Fleet-palveluun yli 400 venettä eri maihin, toimitusjohtaja kertoo.
Yritysidea syntyi alun perin omasta tarpeesta. Raijn perheen purjevene oli vähällä käytöllä, mutta he eivät halunneet luopua veneestään. Veneen markkinointi vuokrakäyttöön omilla some-kanavilla räjähti käsistä.
– Fleet tuli mukaan kolme vuotta sitten, kun päiväretkiveneiden kysyntä kasvoi. Samalla lyhyt vuokra-aika vuokravenepuolella oli haastava toteuttaa. Aloimme miettiä uutta palvelua ja pilotoimme sen Helsingissä ja Espoossa 12 veneellä, Kristian Raij muistelee.
Hänen mukaansa Fleet-palvelun kehittäminen on vaatinut paljon mallintamista. Esimerkiksi sähköskootteria voi ajaa kuka vaan, mutta turvallinen veneily vaatii sääntöjen tuntemista ja veneen hallintakykyä. Skipperin jäsenten pitää läpäistä pakollinen koulutus ennen vesille pääsyä. Jäsenistä 30 prosenttia on aloittelijoita.
– Kumppaneiden löytäminen oli alussa haastavaa, sillä palveluumme liittyi epäilyksiä. Yamaha kuitenkin kiinnostui meistä datan takia ja teimme strategisen sopimuksen. Sen jälkeen alkoi avautua ovia yhteistyöverkostoon, kuten veneiden huoltoon, toimitusjohtaja kertoo.
Kasvu vaatii rahoitusta
Yrityksen kasvu ja kansainvälistyminen eivät onnistu ilman rahoitusta. Skipperissä rahoituksella on ollut keskeinen rooli yrityksen alusta alkaen.
Yksi yhtiön omistajista on pääomasijoitusyhtiö Kovanen Capital.
– Puhuttelimme ensin bisnesenkeleitä, sitten pääomasijoittajia. Startupin on erittäin tärkeää löytää oikeanlaiset sijoittajat. Enkä puhu pelkästään rahasta, vaan kontaktit ovat niin ikään tärkeitä, Kristian Raij sanoo.
Finnveran rahoituspäällikkö Laura Laine kehuu Skipperin tapaa järjestellä rahoituksensa. Finnvera on myöntänyt yritykselle käyttöpääomarahoitusta yhdessä pankin kanssa.
SaaS-liiketoiminnoissa rahaa kuluu alkuvaiheessa paljon tuotekehitykseen, jonka jälkeen vasta nähdään, toimiiko alusta ja liiketoimintamalli.
– Kun on riittävästi näyttöä, niin silloin vieras pääoma voi tulla mukaan. Sitä ennen tarvitaan paljon omaa pääomaa, Laine sanoo.
Hän näkee, että yrityksen kansainvälinen kasvu pitää olla yrityksessä aina strateginen päätös. Viennissä on syytä huomioida niin resurssit kuin myynti ja markkinointi.
– Rahoitus on olennainen osa kokonaisuutta. Minkälaista rahaa tarvitaan ja milloin? Rahoituksen suunnittelu ja etsiminen pitäisi olla aina myös jollekin vastuutettu, Laine listaa.
Skipperin veneitä on Suomessa saatavilla aina Vaasasta Kotkaan.
Teksti: Kimmo Koivikko
Kuvat: Aleksi Poutanen ja Skipperi