Tam-Silkissa lomautuslaput oli jo tulostettu – Omistajien nopea reagointi pelasti tilanteen
Published date
Koronakriisi on pakottanut tuhannet yritykset etsimään uusia kasvupolkuja. Alusasuja valmistavassa Tam-Silkissa kaikki tilaukset peruuntuivat keväällä päivässä. Ratkaisu löytyi kasvomaskeista, mutta nyt yritys hakee jo uutta tuotelanseerausta. Kriisi korostaa rahoituksen ja riskienhallinnan merkitystä.
– Jatkoimme tavaran valmistamista varastoon, sillä ajattelimme pandemian olevan lyhytkestoinen. Se oli väärä arvio. Seuraavaksi piti miettiä kulujen leikkaamista, muistelee toimitusjohtaja Tuomo Saarni.
Kangasalalla sijaitseva tekstiiliyritys kävi yt-neuvottelut ja toimitusjohtaja ehti tulostaa lomautuslaput ennen kuin omistajat tarttuivat viimeiseen oljenkorteen: kasvomaskeihin. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes oli edellisenä päivänä julkaissut ohjeen maskien käytöstä.
– Teimme heti prototyypin ja laitoimme sen verkkokauppaamme myyntiin. Myynti lähti räjähdysmäiseen kasvuun, ja myös jälleenmyyjät alkoivat ostaa maskeja. Jouduimme siirtymään kahteen vuoroon ensimmäistä kertaa tämän vuosituhannen puolella, Saarni sanoo.
Kasvomaskeja on ostettu Tam-Silkilta koronakuukausien aikana yli 100 000 kappaletta.
Passiivisuus tappaa yrityksen
Liiketoiminnan nopea suunnanmuutos vaatii yritykseltä ja erityisesti sen omistajilta ketteryyttä. Tam-Silkin tilannetta helpotti se, että ompelimo löytyi talon sisältä ja että sopivaa materiaalia oli valmiiksi varastossa.
Uuden tuotteen suunnittelussa otettiin huomioon myös työntekijät. Tavoitteena oli saada mahdollisimman iso osa henkilökunnasta mukaan maskien tuotantoon.
– Omistajien täytyy uskaltaa reagoida, kun tilanne yrityksessä on vaikea. Mikään ei saa olla liiketoiminnassa niin pyhää, etteikö muutosta voi tehdä. Passiivisuus on varmin tapa tappaa yritys, Saarni sanoo.
– Muutos ei vaatinut meiltä isoja henkisiä ponnisteluja. Kassavirtalaskelmien teko oli raskainta. Varsinkin sellaisten laskelmien, jossa ennustettiin pahinta vaihtoehtoa, hän jatkaa.
Mikään ei saa olla liiketoiminnassa niin pyhää, etteikö muutosta voi tehdä. Passiivisuus on varmin tapa tappaa yritys, Tuomo Saarni sanoo.
Toimitusjohtajan mukaan Tam-Silk jatkaa maskien ansiosta kasvupolulla. Liikevaihtoennuste on 2,5–2,7 miljoonaa euroa, jossa kasvua viime vuoteen on yli puoli miljoonaa. Ison osan kasvusta tuo verkkokauppa.
Luvut ovat kovia, sillä Tam-Silkin liikevaihto oli jämähtänyt vuosikausiksi miljoonaan euroon. Saarni osti yrityksen yhdessä sijoittajakumppaniensa kanssa vajaat kolme vuotta sitten.
– Päädyin erinäisten sattumusten kautta tekstiilialalle. Meidät vakuutti Tam-Silkin tasainen liikevaihto, vaikka myyntiin ja markkinointiin ei ollut panostettu lainkaan. Potentiaalia oli paljon, Saarni kertoo.
Maskien valmistus oli Tam-Silkille pelastus, mutta yhtiö ei aio laskea niiden suosion varaan.
Kysyntä räjähti keväällä, kun maskien valmistajia oli vähän. Kuukausien aikana tarjontaa on tullut lisää ja kilpailu on koventunut merkittävästi.
– Uskon, että meidän osaltamme maskikauppa alkaa olla taputeltu. Syyskuussa myynti pieneni jo voimakkaasti. Olemme menossa seuraavaksi uuteen suuntaan. Tarkoitus on palata perusbisnekseen ja lanseerata oma lastenvaatemerkki, Saarni sanoo.
Rahoitus toimii myös kriisiaikana
Omistajanvaihdos ja kasvu vaativat yleensä ulkopuolista rahoitusta. Tam-Silk ei ole poikkeus säännössä. Yritys on tehnyt uusien omistajien aikana investointeja tuotantoon valikoiman laajentamiseksi. Lisäksi uusia toimitiloja varten on jo tontti varattuna.
Tam-Silk otti keväällä myös käyttöpääomalainan kassan turvaamiseksi. Finnvera on ollut lainojen takaajana.
Finnveran rahoitusjohtaja Otto Lindstedt sanoo, että kasvu sitoo helposti rahaa.
– Meidän asiantuntijamme opastavat mielellään kassanhallinnan lisäksi kansainvälistymiseen liittyvissä rahoitusasioissa, tähän liittyvässä riskienhallinnassa ja myyntisaatavien suojaamisessa. Meillä on näistä asioista paljon kokemusta, hän listaa.
Rahoitusjohtaja on havainnut, että koronan vaikutukset yritysten liiketoimintaan vaihtelevat. Osa yrityksistä pärjää jopa aiempaa paremmin, osa on puolestaan tehnyt rohkeita muutoksia liiketoiminnan suunnassa. Samalla tuhannet yritykset ovat vaikeuksissa.
– Eri rahoittajien myöntämät lyhennysten lykkäykset ovat helpottaneet yritysten ahdinkoa, samoin Business Finlandin kehittämisavustus oli hyvä. Kaiken kaikkiaan rahoitusmarkkinat ovat toimineet hyvin korona-aikana, Lindstedt arvioi.
Myyntisaatavien suojaus entistä tärkeämpää
Poikkeusaikana Finnvera voi myöntää luottovakuutuksia vientiyrityksille myös EU- ja muihin läntisiin teollisuusmaihin. Lindstedtin mukaan luottovakuutusten kysyntä Finnverassa onkin kasvanut etenkin pk-yrityksissä.
– Kriisi on osoittanut, kuinka tärkeää on myyntisaatavien suojaus osana yritysten riskienhallintaa. Tietoisuus luottovakuutuksesta on noussut. Maksuajan myöntäminen asiakkaille voidaan ottaa työkalupakkiin vaihtoehdoksi, sillä ennakkomaksuilla ei kauppoja välttämättä saada kotiin, Lindstedt sanoo.
Teksti: Kimmo Koivikko
Lue myös: