Usko ei horjunut korona-aikana – Kiertotalousyhtiö vahvistaa asemiaan yrityskaupalla
Published date
Ekologisia työvaatteita valmistavan TouchPointin johdolla riittää rohkeutta, sillä helsinkiläisyhtiö vei maaliin yrityskaupan keskellä pahinta koronakriisiä. TouchPoint osti liikevaihdoltaan itseään suuremman työvaatevalmistajan Domino Workwearin. Kaupan rahoituksessa hyödynnettiin Finnveran kasvulainaa.
TouchPointin toimitusjohtaja Outi Luukko iloitsee, ettei investointia laitettu jäihin koronan takia.
– Katson asioita mielelläni eteenpäin. Domino oli meiltä merkittävä hankinta ja vaati rahoitusjärjestelyjä. TouchPointin strategia pohjautuu sekä orgaaniseen että yrityskaupoilla tapahtuvaan kasvuun. Vaikka korona toi tähän hetkeen pienen kysymysmerkin kasvun osalta, meillä on kunnianhimoiset tavoitteet nostaa liikevaihto 30 miljoonaan euroon muutamassa vuodessa, Luukko kertoo.
Hänen mukaansa Dominon vahvuus on tuotannossa ja logistiikassa. Tamperelaisyritys valmistaa työvaatteita lähinnä suuryrityksille. Puolustusvoimat on yksi iso sopimusasiakas.
TouchPoint on puolestaan sitoutunut vahvasti ekologisiin työvaatteisiin ja kiertotalouteen. Työvaatteita valmistuu uusiomateriaaleista, joissa on käytetty jo olemassa olevia raaka-aineita.
– Yrityskauppa oli oikeastaan evoluutio. Olemme tehneet pitkään yhteistyötä ja oppineet tuntemaan toinen toisemme. Yritykset ovat sopivan erilaisia. Työvaatteiden tarve ei lopu koskaan, ja ympäristöarvot ovat nousseet viime aikoina ihan eri tavalla keskustelunaiheeksi, Luukko sanoo.
Kasvulaina ratkaisi kaupan
Varainhoitoyhtiö Taalerin Kiertotalous-rahasto nousi muutama vuosi sitten TouchPointin pääomistajaksi ja Luukko on yhtiön suurin henkilöstöomistaja.
Toimitusjohtajan mainitsemat rahoitusjärjestelyt yrityskaupan onnistumiseksi edellyttivät omistajilta neuvotteluja pankin ja Finnveran kanssa.
– Ulkopuolinen rahoitus on tällaisissa yrityskaupoissa välttämätöntä, eikä kauppa olisi toteutunut ilman kumppaneita. Onneksi rahoitus saatiin yhteispelillä kasaan hankalaan aikaan. Tarvitsimme Finnveralta ensin kasvulainan oman pääoman vahvistamiseksi, Luukko kertoo.
Kasvulaina on juniorilaina ja rinnastettavissa yrityksen omaan pääomaan. Kasvulainalla saadaan omavaraisuusaste riittävälle tasolle, jotta pankki saadaan mukaan rahoittajaksi.
Esimerkiksi kahden miljoonan euron rahoituksen voi järjestellä siten, että 20 prosenttia summasta on omaa rahoitusta ja 30 prosenttia kasvulainaa. Sen jälkeen on mahdollista rahoittaa loppusumma pankkilainalla.
Yksi lainan vahvuuksista on sen vakuudettomuus.
Kasvulaina ratkaisi TouchPointin ja Domino Workwearin yrityskaupan.
Finnveran rahoituspäällikkö Esko Huhta uskoo, että yritysten omaa pääomaa vahvistavat rahoitusratkaisut lisääntyvät lähitulevaisuudessa. Korona on heikentänyt yritysten taseita.
– On hienoa, kun yritykset tekevät kannattavaa bisnestä ja luovat työpaikkoja. Varsinkin kiertotalous on tulevaisuuden ala. TouchPointin strategisena painopisteenä on kasvu, kansainvälistyminen ja yrityskaupat. Olemme mielellämme mukana sellaisissa hankkeissa, Huhta kertoo.
Uusi laitos rakenteilla
Luukolla ja TouchPointilla on monta rautaa tulessa yrityskaupan sulattelun ohessa.
Yhtiössä on tehty kansainvälistymisstrategiaa ja valmistelut Yhdysvaltain markkinoille jalkautumisesta olivat pitkällä ennen koronaa.
Kansainvälistymissuunnitelmien lisäksi TouchPoint on pääomistajana Rester-yhtiössä, joka rakentaa Paimioon kiertotalouslaitosta. Ensi vuonna valmistuva laitos jalostaa poistotekstiilejä kierrätyskuiduksi eli uudeksi raaka-aineeksi.
Investoinnin arvo on miljoonia euroja. Finnvera on laitoshankkeen rahoituksessa mukana takaajana.
– Tekstiiliteollisuuden tilanne on hurja, sillä kuitujen käyttö kasvaa jatkuvasti. Investoinnissa on kyse resurssiviisaudesta ja vastuuntunnosta. Haluamme, että poistotekstiilien kierto tapahtuu vastuullisesti, Luukko kertoo.
Hänen mukaansa Paimioon rakentuva laitos on ensimmäinen Skandinaviassa. Rester keskittyy yritysten poistotekstiileihin. Linjaston kapasiteetti on kuusi miljoonaa kiloa vuodessa. Samoihin tiloihin alivuokralaiseksi tuleva Lounais-Suomen Jätehuolto käsittelee kuluttajamateriaaleja.
– Kysyntää on yli rajojen. Sisään näyttäisi olevan tulossa materiaalia enemmän kuin sitä ehditään käsitellä, Luukko arvioi.
Hän on mukana myös Finnveran pk-yritysten neuvottelukunnassa. Yrittäjä kokee työn arvokkaana.
– Oma roolini on tuoda Finnveralle viestiä liike-elämän tarpeista, eli voin kertoa yrittäjien sudenkuopista. Toisaalta pystyn viemään Finnveran viestiä eteenpäin omille sidosryhmilleni, Luukko sanoo.
Teksti: Kimmo Koivikko