Content Section
Artikkelit

Vientiluotto avasi väylää Työveneen aluskaupoille Skotlantiin – Merituulivoima luo kasvavaa kysyntää huoltoaluksille

Ensimmäinen alus on määrä toimittaa Uudestakaupungista Skotlantiin keväällä 2025. Kuvassa keskellä Työveneen Nils Olschner, Maritime Craft Servicesin Menno Kuyt ja Nikki Kuyt, Työveneen Juha Granqvist, Finnveran Sakari Juntti sekä joukko muita hankkeen toteutumiseen vaikuttaneita henkilöitä.
Published date

Yleistyvät merituulivoimalat luovat kysyntää uudenlaisille huoltoaluksille, kun miehistöä kuljetetaan huoltotehtäviin tuulivoimaloille keskellä merta. Maritime Craft Services -varustamon kolmen aluksen tilaus avasi syksyllä 2023 Uudenkaupungin Työveneelle väylän merituulivoimamarkkinoille. Apuna kaupan varmistumisessa oli ostajalle järjestetty rahoitus, jossa hyödynnettiin Finnveran vientiluottoa. 

Ensimmäinen alus on määrä toimittaa tilaajalle keväällä 2025. Kauppa tukee vahvasti Työveneen kasvupyrkimyksiä. Yrityksen liikevaihto on noin 15 miljoonaa euroa. Toimitusjohtaja Juha Granqvistin mukaan liikevaihto ja tulos kasvavat vuosina 2024−2025. Samalla kauppa on merkittävä päänavaus ympäri maailmaa, myös Euroopassa, voimakkaasti kasvavalle merituulivoimamarkkinalle.

–Itämeren alueelle on luvitettu useita uusia merituulivoimakenttiä, ja kasvu tulee kiihtymään vuosikymmenen loppua kohti. Tuulipuistot tulevat tarvitsemaan runsaasti uutta kalustoa sekä rakennusvaiheessa että käyttövaiheessa. Tässä on iso potentiaali Työveneen kaltaisille pienemmille uudisrakennustelakoille, Granqvist sanoo.

Työvene kuuluu Nordic Yards -konserniin, jonka osaomistaja on virolainen Baltic Workboats. Konsernin tavoitteena on kasvaa sekä orgaanisesti että strategisten toimintaa tukevien yritysostojen avulla. Konsernin liikevaihto pyritään kasvattamaan vuosikymmenen loppuun mennessä 100:aan miljoonaan euroon. 

–Työveneen toimituksista valtaosa on vientiä. Tälläkin hetkellä laiturissa on viimeistelyssä noin 23 miljoonan euron arvoinen imuruoppaaja Puolaan, Granqvist kertoo.

Uudet alukset vahvistavat ostajan asemaa merituulivoiman vaativien huoltoalusten toimittajana

Skotlantiin toimitettavilla kaksirunkoisilla SWATH-aluksilla on tavanomaista katamaraania paremmat merenkulkuominaisuudet. Granqvistin mukaan alusten käyttöpotentiaali Pohjanmerellä on noin 100 päivää pidempi kuin vastaavilla katamaraanirunkoisilla aluksilla.

–Merituulipuistot rakennetaan kauemmaksi rannikolta, ja siksi alustemme tärkeimmät ominaisuudet ovat nopeus, matkustajamukavuus ja luotettavuus. Uusissa rakennettavissa aluksissa on myös erittäin tärkeää ottaa käyttöön vihreämpää teknologiaa, ja halusimme varautua tulevaan huomioimalla alusten hybridivalmiuden. Moottorit päivitettiin Tier III -päästöluokasta eurooppalaiseen Stage V -päästöluokkaan päästöjen vähentämiseksi ja hiilijalanjälkemme pienentämiseksi, sanoo Nikki Kuyt, Maritime Craft Servicesin toimitusjohtaja.

Hybridivalmius tarkoittaa, että aluksiin voidaan myöhemmin asentaa vaihtoehtoisia voimanlähteitä ja esimerkiksi akusto päästöttömästi tuotetulle energialle. 

Maritime Craft Services on vuonna 1977 Skotlannin Largsissa perustettu, hinaukseen, työveneisiin ja henkilökuljetusaluksiin erikoistunut varustamo. Nykyisin toimitusjohtajina toimivat perustaja Dirk Kuijtin poika ja tytär Menno Kuyt ja Nikki Kuyt. Yritys on toiminut merituulivoimamarkkinoilla vuodesta 2002. Uusin tilaus kasvattaa laivaston koon 20 alukseen ja turvaa yrityksen aseman merituulivoima-alan korkeatasoisten henkilöstönkuljetusalusten kärkitoimittajana.

– Kaikilla päämarkkinoillamme on erittäin kiireistä tällä hetkellä, ja odotamme tilanteen jatkuvan lähivuosina. Marraskuussa 2023 hankimme uuden monikäyttötyöveneen, ja pohdimme 1-2 lisäaluksen hankintaa tulevien neljän vuoden aikana. Odotamme nyt hankittujen kolmen uuden kaksirunkoaluksen kasvattavan tulostamme 6 miljoonalla eurolla vuosittain ja tulemme työllistämään noin 40 lisähenkilöä alusten operointiin ja tukeen.

""

Havainnekuva toimitettavista aluksista. 29-metristen alusten kantavuus on 30 tonnia. Kyytiin mahtuu kerralla 24 huoltoteknikkoa. Huippunopeus on 22 solmua. 

Vientiluoton rooli ratkaiseva ostajalle – rahoitus parantaa pienempien vientihankkeiden ja yritysten mahdollisuuksia

Viejä ja ostaja eivät tunteneet toisiaan entuudestaan, mutta yhdistäväksi tekijäksi löytyi aiemmista yhteyksistä molemmille tuttu, Työveneen myynti- ja kehitysjohtaja Nils Olschner. Työveneen tilat ja osaaminen vakuuttivat ostajan.

Hyvin pian ensikeskustelujen jälkeen Työvene otti Finnveran vientiluoton esiin yhtenä mahdollisuutena järjestää kaupan rahoitus. Nikki Kuyt kuvaa vientiluottoa ratkaisevaksi.

–Meille Finnvera on ollut ratkaisevassa roolissa, jotta voimme tehdä kaupat Työveneen kanssa, sillä emme todennäköisesti olisi voineet rahoittaa prosessia muilla tavoilla.

Finnveran vientiluotto on luotto suomalaisia pääomatavaroita, kuten koneita, laitteita ja tuotantolaitoksia, ostavalle ulkomaiselle yritykselle, joka on tyypillisesti myös tuotteen loppukäyttäjä. Vientiluoton enimmäismäärä on 20 miljoonaa euroa. 

–Tämän kokoluokan vientikauppoihin on ollut vaikeaa järjestää ostajarahoitusta. Vientiluotolla parannamme rahoituksen saatavuutta ja edistämme suomalaisten pienten ja keskisuurten yritysten vientiä, sanoo Finnveran rahoituspäällikkö Sakari Juntti.

Kun vientiyritys hieroo yli 2 vuoden maksuaikaa vaativia kauppoja ja huomaa, että ulkomaista ostajaa kiinnostavat eri rahoitustavat, silloin esille kannattaa ottaa vientiluotto.

–Tuntosarvet kannattaa pitää ylhäällä, jos keskustelu kääntyy rahoitukseen ja etenkin, jos kauppa on vaarassa jäädä toteutumatta puutteellisen rahoituksen vuoksi. Hyväkin ostaja voi haluta laajentaa rahoituspohjaa vientiluoton avulla, vaikka rahoitusta on saatavilla oman maan kotimaisista lähteistä, Sakari Juntti sanoo.

Joillakin toimialoilla, kuten varustamoalalla, on myös totuttu hyödyntämään vientitakuulaitosten rahoitusta. Tämä auttoi rahoitusprosessin toteuttamisessa myös Työveneen kaupoissa. 

Viejäyrityksen tulee hakea vientiluottoa ostajansa puolesta. Viejän toimittamat tilinpäätös- ja omistajatiedot ostajasta vauhdittavat hakemuksen käsittelyä Finnverassa. Myös ostajan maa ja siihen liittyvät riskit ovat olennaisia tietoja.

–Tärkeintä kuitenkin on, että viejä on matalalla kynnyksellä yhteydessä meihin. Autamme mielellämme ja voimme tulla varhaisessa vaiheessa mukaan keskusteluihin ostajan kanssa.

Sekä Työvene että Maritime Craft Services kiittelevät prosessin ja yhteistyön toimineen erittäin hyvin.

– Sekä kaupat että yhteydenpito niin Työveneen kuin Finnverankin kanssa ovat menneet erittäin hyvin. Päätöksenteon nopeus ja ammattimainen toiminta on tehnyt vaikutuksen, Nikki Kuyt kiittää.

Juha Granqvist näkee vientiluoton tuovan lisävipua kasvupotentiaalin tavoitteluun. 

– Kyllä tämä tuo meille aivan uudenlaisia mahdollisuuksia ja parantaa kilpailuasemaa ulkomaisiin kilpailijoihin nähden, kun pystymme tarjoamaan myös rahoituksen tuotteen mukana. Tämä on meidän asiakkaiden suunnalla koettu erittäin kiinnostavaksi vaihtoehdoksi. 

Faktalaatikko:

  • Viejä: Uudenkaupungin Työvene Oy
  • Luotonantaja: Suomen Vientiluotto Oy
  • Ostaja ja luotonsaaja: Maritime Craft Services (Clyde) Ltd
  • Vientikaupan sisältö: Henkilökuljetusalukset
  • Kohdemaa: Iso-Britannia

Lisää aiheesta:

Näin vientiluotto toimii – tutustu käyttömahdollisuuksiin

Tutustu yrityksiin:

Uudenkaupungin Työvene

Maritime Craft Services

Jaa sivu: