Mellano ei myy vain kalusteita vaan kasvattaa asiakkaidensa bisnestä – näin yritys löysi kasvun ja kansainvälistymisen
Lapinlahtelainen, kiintokalusteita valmistava Mellano Oy haastaa Ikean ja muut kansainväliset jätit ketteryydellä ja huolella mietityllä, skaalattavalla konseptilla.
08.06.2021
Nimi Mellano kannattaa laittaa korvan taakse: toimitusjohtaja Janne Lehtosen visioissa yritys aikoo kasvattaa liikevaihtoaan nykyisestä 14,4 miljoonasta eurosta sataan miljoonaan.
Vielä pari vuotta sitten Mellano polki paikallaan ja teki tappiota jo kuudetta vuotta peräkkäin. Vuonna 1992 perustettu yritys oli osa perheomisteista puunrakennuskonserni PRT-Forestia. Osana strategiaprosessia silloinen omistaja totesi, että yhtenä vaihtoehtona on laittaa yritys myyntiin. Laskelmien jälkeen toimitusjohtaja Janne Lehtonen ja avainasiakaspäällikkö Marika Pehkonen tarjoutuivat ostajiksi, ja ostivat yrityksen itselleen loppuvuodesta 2019.
Puolessatoista vuodessa Mellano on kääntänyt tuloksen selkeästi kasvuun ja voitolliseksi. Nyt Lapinlahdella tuotetaan yli 1 400 MDF-ovea ja yli 25 keittiötä joka päivä, kolmessa vuorossa viitenä päivänä viikossa. Yritys työllistää noin 90 henkilöä, välillisesti noin tuhat. Se on pienen paikkakunnan suurin yksityinen työllistäjä.
Miten temppu tehdään?
Menestyksen taustalla on samainen strategiaprosessi, jossa tavoitteet käännettiin ympäri. Yritys valmistaa kiintokalusteita ja mdf-ovia, ja se on alallaan Suomen suurin. Asiakaskunta kattaa kolme neljäsosaa Suomen 800 keittiökalustevalmistajasta. Tappiollinen toiminta ei johtunut siitä, ettei yrityksellä olisi tarpeeksi asiakkaita, vaan siitä että asiakkaiden ostot olivat liian pieniä.
– Nyt emme myy kalusteita, vaan kasvatamme asiakkaan liikevaihtoa ja kannattavuutta, Janne Lehtonen sanoo ja antaa esimerkin.
– Erään asiakkaamme, kalusteita myyvän yrityksen, liikevaihto oli 300 000 euroa. Lupasimme heille, että jos lähdetään yhteistyöhön, ekana vuonna heidän liikevaihtonsa tuplataan, sen jälkeen triplataan. Olemme lupauksemme pitäneet. Asiakkaan liikevaihto on kasvanut ensin 600 000:een ja nyt jo 1,8 miljoonaan.
Digitaalisuudesta tehoa tuotantoon, myyntiin ja markkinointiin
Kalusteiden lisäksi Mellano tuottaa asiakkailleen myös suunnittelun ja myynnin työkaluja, joiden avulla mahdollistetaan asiakkaan oman liiketoiminnan kehittäminen.
– Digitaalisuudessa olemme vertailukelpoisia minkä tahansa globaalin yrityksen kanssa. Asiakas voi suunnitella haluamansa kokonaisuuden digitaalisilla työkaluillamme, järjestelmä hinnoittelee sen kuluttajalle asiakkaan haluamalla katteella. Sama järjestelmä on integroitu suoraan tuotantoomme. Eli kun asiakas näyttää suunnitelman kuluttajalle ja he painavat tilausnappia, meillä alkaa saman tien saha laulamaan.
Lisäksi Mellano tarjoaa kattavan digimarkkinointipaketin asiakkaidensa työn tueksi.
Rohkeutta muuttua
Pk-yrityksenä Mellano muuttui aiempaa huomattavasti ketterämmäksi. Kahden hengen hallituksen kokous ja yhtiökokous voidaan järjestää vaikka samana päivänä. Se tekee yrityksestä nopean reagoimaan.
Yrittäjänä Lehtosen oma tehtävänkuva on laajentunut vastaamaan liiketoiminnan johtamisen lisäksi HR:stä, rahoituksesta, tilinpidosta ja koko verkostosta, jolta ostetaan palvelut, jotka konserni aikoinaan tuotti.
Lean-oppeja on sovellettu tuotannossa jo vuodesta 2007, nyt lean on otettu myös johtamisfilosofiaksi. Mellanolla se tarkoittaa tiedolla johtamista ja lyhyitä viikon pieniä sprinttejä.
Yrityksen uudeksi arvoksi otettiin rohkeus. Käsky kuuluu, että kokeillaan rohkeasti ja epäonnistua saa. Kaikkien odotetaan ottavan vastuuta muutoksista, ja tehtaan yhdeksältä tiimiltä tuleekin tiiminvetäjille päivittäin erilaisia kehitysideoita.
– Tehtaan layout muuttuu niin nopeaa tahtia, että kun käyn siellä, se on aina vähän erilainen kuin viimeksi. Minulta ei tarvitse kysyä lupaa, eikä minun tarvitse tietää mitä ja miksi on muutettu – minä seuraan mittareita, Lehtonen toteaa.
Työntekijöitä itsenäisyys ja vastuunkanto miellyttää. Vaihtuvuus on jopa melkein liian pientä, mutta uutta verta ja uusia näkökulmia saadaan kasvun ja uuden työväen myötä.
Riskitön askel maailmalle – onko se mahdollista?
Kasvun seuraavat askeleet ovat jo ovella. Syksyyn mennessä Mellano on laajentanut toimintaansa Iso-Britannian ja Ruotsin markkinoille. Franchising-sopimus Norjan markkinoilla toimivan kumppanin kanssa on sekin viittä vaille valmis.
Askel ulkomaille on tarkkaan harkittu. Se tehdään franchising-mallilla ja omalla Upfronts-tuotemerkillä.
– Teimme kansainvälistä markkinatutkimusta ja havaitsimme aukon, jossa voisimme auttaa asiakasta menestymään, Lehtonen kuvaa.
Menestyksen taustalla on strategiaprosessi, jossa tavoitteet käännettiin ympäri.
Mellanon kansainvälisiä markkinoita varten luoma konsepti perustuu Lehtosen omien sanojen mukaan ’Ikean tuotteiden upgreidaukseen’. Hän uskoo vankasti yrityksensä kansainvälisiä markkinoita varten luoman konseptin toimivuuteen eri maissa, markkinoiden ja jakelutapojen eroista huolimatta.
Mellanolle itselleen franchising-malli ja pieteetillä hiottu uusi konsepti on Lehtosen mukaan melkein riskitön.
– Käytännössä yksittäisen maan myynnin polkaisu käyntiin maksaa meille 3 000 euroa, maakohtaisen verkkosivun starttimaksun verran, hän kuittaa.
Lapinlahden tehtaan tuotantokapasiteetissa riittää vielä kasvattamisen varaa usean miljoonan verran, mutta sen jälkeen on mietittävä, tehdäkö usean miljoonan lisäinvestoinnit Lapinlahdelle, vaiko laajennetaan kumppaniverkostoa entisestään.
”Leegio tekemisiä olisi tekemättä ilman Finnveraa”
Lehtonen kiittelee yhteistyötä Finnveran ja rahoituspäällikkö Anne Alvejärven kanssa Mellanolle elintärkeäksi.
– Leegio tekemisiä olisi tekemättä, jos sitä yhteistyötä ei olisi. Finnvera on huolehtinut meidän takauksistamme yrityksen ostamisen ja kansainvälistymisen vaiheissa. Anne on erittäin hyvin perillä liiketoiminnastamme, strategiat ja skenaariot on käyty yhdessä läpi, ja hän pystyy ehdottamaan meille sopivia kokonaisratkaisuja paremmin kuin kuka tahansa kovan luokan konsultti.
Alvejärvi kertoo, että tarvittaessa on kutsuttu eri toimijat: yrityksen lisäksi ELY-keskus, Business Finland ja rahoituksesta vastaavat pankit yhteisen pöydän ääreen, jossa muotoillaan yritykselle paras rahoitusratkaisu ja miten kukin voisi olla siinä mukana.
Mellanon vauhdissa riittää Finnverallekin tukemista tuleviksi vuosiksi.
– Jannessa näkyy selkeästi kasvun nälkä. Hän asettaa tavoitteita, ja tavoitteet on tehty saavutettaviksi, Alvejärvi sanoo.
Tämän myöntää Lehtonen itsekin. Entisenä maajoukkuetason amerikkalaisen jalkapallon pelaajana hän on tottunut kurinalaiseen, tavoitteelliseen toimintaan 16 tuntia päivässä, ja 8 tuntia sitten nukutaan, kuten hän sanoo.
– Mutta hauskaahan tämä on!