Content Section

Uhana

Uhana hakee harkittua kasvua - kriisissä kannattaa katsoa kauas

Koronakriisin aikana Uhanan omistajakaksikko Mira Vanttaja ja Hanna Virkamäki keksivät tiimilleen niin paljon uusia töitä, että kivijalkaliikkeiden avatessa jälleen ovensa töitä oli lähes liiaksikin. Yrityksen ratkaisukeskeinen toimintafilosofia yhdistyy malttiin ja harkintaan – horisontissa siintää kansainvälinen kasvu.
Uhanan omistajat Mira Vanttaja ja Hanna Virkamäki.

Omaleimaisista printeistään ja koruistaan sekä laadukkaista hyvin leikatuista vaatteistaan tunnettu Uhana syntyi kahden opiskelijatoverin huomatessa, että he jakoivat arvojen lisäksi samankaltaisia ajatuksia yrittäjäksi hyppäämisestä. Kummankaan suvussa ei ollut yrittäjätaustaa, mutta vaatetusalan työllisyysnäkymät arveluttivat, joten yrittäjyys näyttäytyi väylältä tehdä omaa juttua.

- Koulun loputtua suoritimme yrittäjän ammattitutkinnon, ja ajattelimme, että kokeillaan, sillä opiskelijoina suurta tulotason tiputusta ei ainakaan olisi edessä. Se oli helppo vaihe kokeilla, Uhanan Mira Vanttaja ja Hanna Virkamäki kertovat.

Uhanan strategia on vuosien varrella hioutunut, mutta sen ydin on pysynyt samana: yrityksen tavoitteena on tehdä hyvin suunniteltuja mallistoja ja laadukkaita tuotteita, joista nautitaan ja pidetään huolta pitkään. Vastuullisuus kulkee syvällä yrityksen DNA:ssa.

- Monet tekevät nyt harkitumpia ostoksia, eikä ”shoppailu” ole enää cool. Näin ollen vastuullisuus ei ole enää erottautumistekijä. Varsinkin nyt pandemian aikana ihmiset ovat pysähtyneet miettimään, mitkä ovat ne merkit ja liikkeet, joiden toivovat jatkavan. Tämä support your local -asenne on varmasti auttanut myös meitä. Haluamme tuottaa ihmisille iloa. Sen toivoisimme meihin liitettävän, Vanttaja sanoo.

Kriisissä keskityttiin ketterästi uuteen

Koronakriisi iski keväällä täydellä voimalla. Kaupat piti sulkea, ja yritys joutui pohtimaan lomautuksia. Niihin ei kuitenkaan turvauduttu – melkeinpä päinvastoin.

- Emme jääneet lepäämään laakereillemme. Keksimme tiimillemme niin paljon hommaa, että melkein tuntui, että töitä oli suorastaan enemmän kuin aikaisemmin, Virkamäki naurahtaa.

Uhanalaiset toteuttivat verkossa ystävämyynnin, kävivät läpi tuotteita ja siivosivat verkkokaupan ulkoistetun varaston. Lisääntyvää verkkoasiointia silmällä pitäen he loivat uuden tavan viestiä vaatteiden mitoituksesta sosiaalisessa mediassa, suunnittelivat tulevaa ja lanseerasivat Uhana Dreams -vaatevuokrauspalvelun, joka pohjaa sekin vahvasti yrittäjäkaksikon arvoihin. Pienimuotoisesti avattu vuokrauspalvelu on testivaiheessa, eikä näy vielä kassavirtana.

Verkkokauppa sen sijaan kasvoi koronakevään aikana huomattavasti. Kasvu sai odottamatonta vetoapua myös pääministeri Sanna Marinilta, joka kuvattiin useaan otteeseen Uhanan vaatteissa. Tämä toi nostetta mediassa ja sitä myötä uusia someseuraajia ja uutta ostajakuntaa niin Suomesta kuin ulkomailta.

Kriisin tärkein oppi oli rauhallinen ote, Vanttaja ja Virkamäki tiivistävät.

- Yrittäjänä on tärkeää ottaa aikaa kokonaistilanteen katsomiseen. Älä hätiköi esimerkiksi suoraan lomautuspäätöksiin, vaan rauhoita tilanne. Minut pelasti paniikkimyllystä se, että lopetin uutisten lukemisen – katsoin vain hallituksen tiedotustilaisuudet, Vanttaja kertoo.

- Tärkein pitkälle kantava oppi keväästä on työpäivien rajaaminen ja itselle oman ajan ottaminen. Yrityksen osalta lopetin talousskenaarioiden lukemisen, Virkamäki lisää.

Tulevaisuus hyvällä tavalla auki

Korona asetti monessa yrityksessä tulevaisuuden tähtäimet uuteen asentoon, eikä Uhana ole poikkeus. Yrityksen linja kuitenkin pysyy: tavoitteena on vakaa ja hyvin pyörivä yritys. Juuri nyt ei ole suurten askelten tai riskien aika. Pöydällä on monenlaisia ajatuksia sekä kansainvälistymisen, vaatemallistojen laajentamisen ja kodin malliston suhteen.

- Kansainvälistymissuunnitelmat olisivat alustavasti ajoittuneet ensi vuoden alkuun, mutta niitä pitää nyt pohtia uudelleen pandemiatilanteen valossa. Pärjäämme Suomessakin. Toki toivomme vähintään pientä kasvua edelleenkin, jotta pystymme tulevaisuudessa kehittämään uutta, Vanttaja toteaa.

Kasvuun vaikuttaa myös rahoitus. Uhana sai tänä vuonna Business Finlandin rahoitusta, millä on ollut suuri merkitys. Se on toiminut etupainotteisen yritystoiminnan puskurina ja mahdollistanut liiketoiminnan.

- Kehotuksista huolimatta emme ole olleet kovin hanakoita hakemaan suuria rahoituksia. Onneksi ympärillä on ihmisiä, joille rahoitus on enemmän sydämenasia. Finnveran avulla olemme pystyneet kasvattamaan tuotantomääriämme, mikä vauhditti alun kasvua. Olemme Finnveran rahoituksen voimin saaneet myös suurempia jälleenmyyjiä ja pystyneet sitä kautta palvelemaan suurempaa asiakaskuntaa, Virkamäki tiivistää.

Uhana käy strategiansa läpi joka vuosi. Viime vuonna yrityksen liikevaihto kasvoi yli 27 prosenttia ja ylitti miljoonan euron rajan. Vuosi 2020 oli luonnollisesti poikkeuksellinen, eikä kaikkea suunniteltua pystytty toteuttamaan: kasvu jäi odotetusta, ja kansainvälistymiseen liittyvät suunnitelmat ja aikataulut menivät uusiksi.

- Kasvu ei ole meille itseisarvo, vaan väylä toteuttaa omia ideoita. Kasvua on aina haettu vain tarkkaan harkituista paikoista: omista liikkeistä ja verkkokaupasta. Jälleenmyyjät olemme rajanneet niihin, jotka myyvät mallistoamme laajasti, eli olemme karsineet paikat, joissa myytiin esimerkiksi vain koruja. Tämä palvelee asiakkaitamme paremmin, Vanttaja jatkaa.

Yksi tulevaisuuden visio on kuitenkin selvillä jo nyt: elämyksellisyyden lisääminen niin verkko- kuin kivijalka-asiointiin.

- Ihmiset kaipaavat kohtaamisia, ja kivijalkaliikkeet ovat väylä merkkiimme. Saamme paljon hyvää palautetta nimenomaan asiointikokemuksesta ja asiakaspalvelusta. Asiassa ei ole vastakkainasettelua: haluamme panostaa sekä verkon että kivijalka-asioinnin elämyksellisyyteen. Myynnin näkökulmasta verkkokauppa toki mahdollistaa laajemman asiakaskunnan, Virkamäki kertoo.

Uhana Design Oy

  • Vuonna 2012 perustettu design-yritys, jonka mallistoissa on pääosin vaatteita, koruja ja asusteita
  • Pääpaikka Tampereella, Helsingissä yhteinen liiketila toisen yrityksen kanssa.
  • Työllistää omistajien lisäksi 8 työntekijää sekä satunnaisia projektityöntekijöitä
  • Liikevaihto vuonna 2019 1,6 MEUR.
  • www.uhanadesign.com
Jaa sivu: