Siivousyrittäjän rohkea päätös – Jenni Parpala teki kaksi yrityskauppaa keskellä koronaa
Yrityskaupat ovat tutkitusti nopein reitti vauhdittaa yrityksen kasvua. Siivousyritys Kiffelin omistaja Jenni Parpala sopi kerralla kahdesta liiketoimintakaupasta ja laajensi täysin uudelle toimialalle. Yrityskauppojen määrät ovat nousseet alkuvuoden aikana kymmeniä prosentteja monessa maakunnassa.
14.06.2021
Jenni Parpalan rohkeaa laajentamispäätöstä kuvaa se, että kaupat syntyivät juuri ennen koronan kolmatta aaltoa. Yrittäjä osti liiketoimintakaupalla perinteisen vaasalaisen Erikssonin pesulan. Toisessa kaupassa uudelle omistajalle siirtyi mattojen pesuun erikoistuneen yrityksen kotitalouspuoli. Kauppojen seurauksena syntynyt Pyykkitupa Oy on jatkossa Kiffelin tytäryhtiö.
– Koronavuosi oli ammatillinen herätys, eivätkä kaikki munat voi olla samassa korissa. Olen jo Kiffelissä oppinut, että asiakaskunta pitää olla mahdollisimman laaja. Se on ollut myös korona-ajan pelastus. Kaupat mahdollistavat nyt valtakunnallisen kasvun, Parpala perustelee.
Yrittäjän visiossa Kiffel jatkaa toimintaansa Vaasassa paikallisesti, ja yrityksen tavoitteena on miljoonan euron liikevaihto. Pyykkituvan myynti on tällä hetkellä kymmenesosa Kiffelistä, mutta viiden vuoden kuluttua yritysryppään liikevaihdon pitäisi nousta jo neljään miljoonaan euroon.
– Alamme nyt rekrytoida vastaanottopisteitä, johon asiakas voi viedä pesua vaativat matot ja tekstiilit. Esimerkiksi petauspatjoja ei pysty pesemään kotikoneella. Sen jälkeen kuljetuspalvelu tuo ne meille, ja me palautamme tuotteet puhtaina takaisin. Kaikki on tuotteistettu. Tavoitteeseen pääseminen vaatii vielä paljon markkinointia, Parpala sanoo.
Vastaanottopisteitä on tarkoitus tulla sata ympäri Suomea. Rekrytointityö alkaa pienemmistä paikkakunnista.
Parpala on valittu uransa aikana muun muassa Suomen uhkarohkeimmaksi yrittäjäksi. Hänelle uhkarohkeus tarkoittaa sitä, että ”päätös on oikea, jos se alkaa oksettaa tarpeeksi”.
– Investoimme keskellä koronakriisiä yritykseen, jossa asiakkaat ovat pääosin matkailu- ja ravintola-alalla ja jonka liikevaihto oli lähellä nollaa. Se alkoi jo oksettaa, Parpala muistelee.
Rahoittaja arvostaa laadukasta suunnitelmaa
Kiffel aloitti toimintansa kahdeksan vuotta sitten toiminimenä. Pari vuotta myöhemmin yhtiömuoto muuttui osakeyhtiöksi.
Parpalan yksi tärkeimmistä päätöksistä tuohon aikakauteen. Hän päätti keskittyä pelkästään yrityksensä johtamiseen.
– Finnvera tuli mukaan rahoittamaan kasvua. Pelkän kassan turvin kasvu olisi ollut hidasta. Olemme käyneet melkein konkurssin partaallakin, mutta Finnverassa on aina uskottu tarinaamme, yrittäjä kertoo.
Finnvera takasi myös Erikssonin pesulakaupan pankkilainan.
– Yrityskauppaneuvottelut sujuivat nopeasti noin kahdessa kuukaudessa, ja neuvonantaja oli koko ajan mukana. Laskimme muun muassa koneiden ja kaluston arvon. Lisäksi oli tärkeää tunnistaa, että molemmissa yrityksissä myytiin iso pala historiaa, Parpala sanoo.
Finnveran aluepäällikkö Päivi Kinnunen pitää Kiffelin tekemää liiketoimintakauppaa rakenteellisesti oppikirjasuorituksena: yritys osallistuu kauppaan omarahoituksella, pankki lainaa ja Finnvera takaa.
Hänen mukaansa yrityskaupan kokonaisuus oli myös hyvin mietitty. Rahoittaja kiinnittää ensimmäisenä huomiota arvonmääritykseen, oman rahan osuuteen kauppatilanteessa ja tulevaisuuden kasvunäkymiin.
– Taustatyöt oli tehty huolella, ja kaupan hyödyt oli kuvattu tarkasti, Kinnunen luettelee.
Yrityskauppojen suma purkautuu
Yrityskauppojen määrä on lähtenyt alkuvuonna kovaan kasvuun, ja Finnveran omistajanvaihdoksiin myöntämä rahoitus nousi tammi–helmikuussa ennätystasolle.
Omistajaa vaihtavat vilkkaimmin 10–49 henkilöä työllistävät kotimaan markkinoilla toimivat pk-yritykset.
– Pohjanmaalla yrityskauppoihin liittyviä rahoituspäätöksiä on tehty alkuvuonna 62 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Euromääräisesti kasvu on ollut 68 prosenttia. Samanlaista kasvua on useissa maakunnissa. Kaupat vaihtelevat toimialoittain laidasta laitaan, Kinnunen kertoo.
Helmikuussa ilmestyneen Pk-yritysbarometrin mukaan omistajanvaihdoksia on odotettavissa 29 prosentissa yrityksistä seuraavan 3–5 vuoden aikana.
Finnvera on vuosittain mukana arviolta joka kolmannen yrityskaupan rahoittamisessa valtakunnallisesti.