Liikevaihtonsa nelinkertaistanut Nordic Spa tähtää Euroopan valloitukseen – ”Jokainen markkina on erilainen”
Viennin aloittaminen on tahtotila ja vaatii pitkäjänteistä työtä, mutta onnistuessaan kasvattaa liikevaihtoa tavalla, joka ei kotimaan markkinoilla onnistu, tietävät ulkoporealtaita valmistavan Nordic Span toimitusjohtaja Sami Kettunen ja hallituksen puheenjohtaja Petri Nira.
22.11.2021
Markkinatutkimus ja eri maiden yrityskulttuuriin perehtyminen on tärkeä osa viennin suunnittelua, sanoo toimitusjohtaja Sami Kettunen. Yritys on löytänyt porealtaille markkinat jo seitsemästä maasta. Sesonkiluotoisessa toiminnassa ja vientikaupassa rahoitus tuo tarvittavaa joustoa ja lisää kilpailukykyä. Nordic Spa on nelinkertaistanut liikevaihtonsa korona-aikana.
Rakentamiseen, kotoiluun ja mökkeilyyn liittyvän bisneksen voi hyvällä syyllä sanoa kuuluvan koronan voittajiin. Vuonna 2019 Nordic Span liikevaihto oli 6 miljoonaa euroa. Liikevaihto tuplaantui vuoden 2020 aikana ja tuplaantuu tänä vuonna jälleen noin 23 miljoonaan euroon.
- Kasvupolulla ollaan edelleen, Kettunen sanoo.
Kuten monilla teollisuudenaloilla, komponenttipula aiheuttaa tällä hetkellä haasteita tuotannolle. Poreallas kätkee sisuksiinsa paljon elektroniikkaa, joka tulee pääasiassa Yhdysvalloista.
- Konttipula ja kallistuneet komponenttien hinnat ovat näkyneet meillä kymmenien prosenttien hinnannousuina, ja myös rahtien hinnat nousseet. Tämä on ajanut siihen, että yritämme entistä enemmän saada ostettua osia lähempää meitä. Kaikkia osia ei vain täältä saa.
Luottovakuutuksen avulla pidempää maksuaikaa, ja luottoriski on turvattu
Salolainen perheyritys Nordic Spa valmistaa porealtaita omalla Novitek-merkillä sekä Drop- ja Cello-tuotemerkkien altaat. Kaikille yhtiön valmistamille ulkoporealtaille on myönnetty Avainlippu-tunnus.
- Myymme jälleenmyyjien kautta, mutta meillä on hyvin erilaisia asiakkaita suurista ketjuista yksittäisiin kauppiaisiin. Viime kädessä tavoite on aina tyytyväinen loppuasiakas.
Liikevaihdosta suoraa vientiä on tällä hetkellä viidennes, mutta lähitulevaisuudessa arvio on 40‒50 prosenttia.
- Meillä on tavoitteena Euroopan valloitus. Euroopassa on jo toimiva markkina ja jakelijoita paljon, joten tavoitteena on saada oma osuutemme markkinasta. Markkina on kasvanut, mutta meillä pitää myös olla hyvä tuote. Yksi keino on tarjota joustavampaa liiketoimintamallia jälleenmyyjille.
Porealtaiden tuotantoon ja asennuksiin liittyy tietty kausiluonteisuus etenkin Pohjoismaissa. Kettunen kertoo, että kysyntä ja ostomäärät jälleenmyyjäpuolella ovat kasvaneet, ja siihen on täytynyt keksiä rahoitusratkaisuja sekä joustaa maksuajoissa.
- Finnveran luottovakuutus on ollut loistava, sen avulla on voitu tarjota pidempää maksuaikaa, ja luottoriski on turvattu. Olemme pystyneet kasvattamaan asiakkuuksia, ja faktoroinnin avulla rahat saadaan heti kassaan.
Kettunen sanoo, että rahoitus antaa neuvotteluvaraa ja auttaa varautumaan riskeihin. Kettusen mukaan Nordic Spa on ”perinteinen vientiyritys, vähän varovaisesti liikkeellä” ja edellyttää yleensä jonkinlaiset vakuudet, jotta asiakas voi vaatia maksuaikaa. Vastaavasti Nordic Spa pyrkii neuvottelemaan tavarantoimittajilta pitkät maksuajat.
- Vientikaupan rahoituksessa on hyvä pohtia, voidaanko maksuajoilla saavuttaa lisää kauppaa ja tehostaa esimerkiksi omaa varastonhallintaa. Riskit kannattaa kuitenkin tiedostaa ja suojata. Myös kassanhallintaan löytyy keinoja. Pankeilta ja Finnveralta saa yleensä etukäteen hintaindikaatiot, jotta kulut voidaan neuvotella kauppaan mukaan. Myyntisaamisten turvaamista voi ajatella yhtiön henkivakuutuksena jo pieniinkin kauppoihin, sillä kokorajoitusta ei ole, sanoo Finnveran rahoituspäällikkö Marjo Seppälä.
Rahoituksen vaihtoehtojen tunteminen tärkeää
Kettunen oli marraskuun alussa haastateltavana Finnveran järjestämässä Team Finland Talks - webinaarissa, jossa aiheena oli viennin rahoituksen hyödyntäminen. Eri vaihtoehtojen tunteminen ei aina ole helppoa, mutta viennin kannalta se on tärkeää.
- Aina ei ole helppoa tietää, mitä apua saa ja keneltä. Kun on päästy pankin ja Finnveran edustajan kanssa samaan pöytään, on saatu asioita ratkaistua. Vaihtoehtojen tunteminen on tärkeää, että saadaan myynnin työkalupakkia laajennettua.
Yllätyksiä matkalla?
Kotimaassa kaikki on helppoa, yrityskulttuuri on tuttua ja tiedossa on, miten päättäjätiedot saadaan. Vientimarkkinoilla tilanne onkin joka maassa erilainen. Tämä on ollut Sami Kettusen mukaan viennin aloittamisen tärkein oivallus: jokainen maa on hyvin omanlaisensa ja se, mitä tuotteessa arvostetaan, voi vaihdella eri maissa. Nordic Span tuote on suunniteltu kylmempiin oloihin, jolloin etelämpään sitä joudutaan vähän modifioimaan. Esimerkiksi Saksassa taas on olennaista, miten energiatehokkaita tuotteet ovat.
- Markkinatutkimus on tärkeää, kauppa ei mene suoraan kopioimalla. Kun halutaan palvella loppuasiakasta, työn määrä markkinoinnin ja materiaalien kääntämisessä ja paikallistamisessa vaatii paljon työtä. Pitää olla lähellä asiakasta. Maailma on pienentynyt koronan ja etäyhteyksien myötä, mutta kasvokkaiskohtaamisia on toisaalta oppinut arvostamaan.
Lisää aiheesta:
Lisätietoa Finnveran viennin rahoituksesta
Tarvitseeko yrityksesi apua kansainvälistymisessä, rahoituksessa tai osaamisen kehittämisessä? Team Finland -toimijat voivat yhdessä auttaa yritystäsi. Etsimme verkostostamme sopivimmat asiantuntijat ja palvelut. Team Finland –verkosto auttaa kansainvälistymisessä. Jätä yhteydenottopyyntö meille!